Page 77 - kdk-sempozyum-3
P. 77
de yaptığı şeyleri görüyorsunuz. Örneğin teşvikler, beyanlar, görüşlerle
birlikte genelde yasama süreçleri ile alakalıdır. Her ikimiz de işbirliği
yapmaktayız ancak başta uluslararası düzen olmak üzere biraz farklı
kitlelere hitap ediyoruz. Bizim sadece eğitim, öğretim, araştırma yap-
tığımızı görebilirsiniz ve Ombudsman sadece şikâyetler ve denetimler
ile ilgilenmektedir. III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
Biraz da İnsan Hakları Merkezi’nin ne yaptığından bahsedelim. Burada
doğrudan kanundan aldığımız görevleri listeledim. Bunların tamamı
destekleme, genel takip ile ilgilidir ve sonrasında Avrupa Uluslararası
İşbirliği, bizim kanunda spesifik olarak yer alan bir husustur. Hırvatis-
tan Ombudsmanı, günlük bilgi temininin bazen Avrupa Konseyi’ne ba-
zen de Temel Haklar Kurumu’na bağlı olduğunu çok güzel bir şekilde
açıkladı. Yapılacak çok fazla iş var. Biz seçilmiş kişileriz ve her şeye yanıt
vermeyiz.
Somut örnekler vermek gerekirse: yaptığımız ilk büyük çalışma insan
hakları eğitimi ile ilgiliydi. Finlandiya, iyi eğitim sistemiyle gurur duy-
maktadır. Ancak bu bizim insan hakları için mükemmel bir eğitim
sistemimiz olduğu anlamına gelmemektedir. Bu nedenle çalışmamız
gerekiyordu ve bunu yapmamız bir yıl sürdü. Okul öncesinden üniver-
site seviyesine kadar eğitimin her aşaması ile alakalıdır ve ayrıca bir
takım gönüllü eğitim çalışmaları, mesleki eğitimler bulunmaktadır ve
genelde çok fazla faaliyet olduğu söylenebilir. Fakat bunlar sistematik
değildir. Bunlar genelde devlet yetkilileri yerine STÖ’ler tarafından ger-
çekleştirilmiştir. Bu nedenle bir rapor yayınladık ve bu İngilizce dilin-
dedir ve tüm öneriler web sitesinde mevcuttur. Başta okul müfredatı
seviyesi olmak üzere biraz ilerleme olduğunu rapor etmekten mem-
nuniyet duyuyorum. Müfredat içerisinde insan hakları dilini daha fazla
eklemek için uğraşıyoruz. Ve bu çalışma devam etmektedir. Hâkimlerin
eğitilmesi, polislerin eğitilmesi de bizden ziyade devlet kurumlarının
yükümlülüğüdür. Biz tamamlayıcı şeyler gerçekleştiriyoruz.
Çok zor olan şeylerden bir tanesi de iyi bir eğitim ve öğretimin sağlam
bir pedagojik şekilde nasıl verileceğinin belirlenmesidir. Bunu temel
olarak, hukukçular için bir şeyler düşündük ve araştırma kurumları
ile birlikte çalışarak bu yaklaşımı ele almaya çalıştık. Bana göre bu
durum, bilgilerin sunulması ve farkındalığın oluşturulmasıyla alaka-
lıydı. Hukukçuları başka hukukçu veya avukatlarla ilgilenmeleri için
kullanıyoruz ve hukuki bir şekilde bilgi sunmalarını istiyoruz. Burada
16 - 17 Eylül 2015, ANKARA | 75