Page 76 - kdk-sempozyum-3
P. 76

hakları ve temel hakları ele alan tüm eylemleri gerçekleştirmişlerdir.
               Bu yüzden, ombudsmanlık kurumu insan haklarının oluşturulmasında
               doğal bir temel olarak görülmüştür. Ombudsman her yıl bahsettiğim
               gibi  5000’den  fazla  şikâyeti  ele  almaktadır.  Ombudsmanlara  ayrıca
               farklı çalışma grupları hakkında yasama konuları ile ilgili olarak devlet
               tarafından da danışılmaktadır.

               En  önemli  özelliklerden  birisi  Finlandiya’daki  uygunluk  oranının  çok
               yüksek olmasıdır. Ombudsman önerilerine muhtemelen %90 civarın-
               da uyulmaktadır. Bunlar, yapısal değişiklikleri veya finansal kaynakları
               gerektiren, tekrarlayan sorunlardır. Yıllık bazda karşılaşılmakta olup ve
               çözülememektedir. Genel olarak, çok yüksek uygunluk oranı ile birlik-
               te, kurumlar her zaman yerine getirilmesinden memnun olmadığı öne-
               rileri beğenmemektedir.
               Bahsetmek istediğim diğer önemli bir özellik, mutlak bilgi edinme hak-
               kıdır.  Ombudsmanın  Devletin  sahip  olduğu  her  türlü  bilgiye  erişimi
               vardır. İnsan Hakları Merkezi, buna sahip değildir. Ayrıca, buna ihtiya-
               cı da yoktur çünkü bu türdeki soruşturmaları veya vaka çalışmalarını
               yapmamız gerekmemektedir. Bizim işimiz daha çok politika seviyesin-
               de, daha da çok genel seviyededir. Ayrıca, örneğin CIA uçuşları, Hel-
               sinki havalimanında durup durmadıkları konusu incelendiğinde, gizli
               olmayan bilgiler almaktayız. Ombudsman, bir bakanlıktan her türlü gü-
               venlik bilgisi alabilmektedir. Bu diğer bir özelliktir ve işe yaramaktadır.
               Hiçbir gecikme olmaksızın bilgilere erişim kazanmaktadırlar.
               Ombudsman, Parlamento’ya rapor verir ve 6-7 saatlik bir tartışma yap-
               tıklarını  düşünmüyorum.  Bu  belki  bizim  kültürümüzde  yoktur  ancak
               Parlamento’nun üyeleri için sorular sorma ve gözlemler yapma fırsatı
               bulunmaktadır ve bunu yapmaktadırlar.
               Hırvatistan ve diğer birçok ülkede olduğu gibi, yeni fonksiyonlar eklen-
               mektedir. Son Kasım Finlandiya Ombudsmanlığı’ndan bu yana ulusal
               önleme mekanizması ve insan hakları merkezine de üç yıl önce bir tür
               ekleme olmuştur ve görüntüleme mekanizmasının 33 maddesinde be-
               lirtilen 2 çeşit, ortak görevimiz olacaktır ve bu da kanun seviyesinde
               birlikte sahip olacağımız ilk görevdir.

               Geçtiğimiz yıl ortak bir strateji geliştirdik ve konulara stratejik bir şekil-
               de bakmayı denedik ve genel bir hedefe sahip olduk. Size hızlı bir şe-
               kilde küçük bir tablo göstereceğim. Bu tablonun ortasında her ikimizin


          74        |  III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81