Page 76 - kdk-sempozyum-3
P. 76
hakları ve temel hakları ele alan tüm eylemleri gerçekleştirmişlerdir.
Bu yüzden, ombudsmanlık kurumu insan haklarının oluşturulmasında
doğal bir temel olarak görülmüştür. Ombudsman her yıl bahsettiğim
gibi 5000’den fazla şikâyeti ele almaktadır. Ombudsmanlara ayrıca
farklı çalışma grupları hakkında yasama konuları ile ilgili olarak devlet
tarafından da danışılmaktadır.
En önemli özelliklerden birisi Finlandiya’daki uygunluk oranının çok
yüksek olmasıdır. Ombudsman önerilerine muhtemelen %90 civarın-
da uyulmaktadır. Bunlar, yapısal değişiklikleri veya finansal kaynakları
gerektiren, tekrarlayan sorunlardır. Yıllık bazda karşılaşılmakta olup ve
çözülememektedir. Genel olarak, çok yüksek uygunluk oranı ile birlik-
te, kurumlar her zaman yerine getirilmesinden memnun olmadığı öne-
rileri beğenmemektedir.
Bahsetmek istediğim diğer önemli bir özellik, mutlak bilgi edinme hak-
kıdır. Ombudsmanın Devletin sahip olduğu her türlü bilgiye erişimi
vardır. İnsan Hakları Merkezi, buna sahip değildir. Ayrıca, buna ihtiya-
cı da yoktur çünkü bu türdeki soruşturmaları veya vaka çalışmalarını
yapmamız gerekmemektedir. Bizim işimiz daha çok politika seviyesin-
de, daha da çok genel seviyededir. Ayrıca, örneğin CIA uçuşları, Hel-
sinki havalimanında durup durmadıkları konusu incelendiğinde, gizli
olmayan bilgiler almaktayız. Ombudsman, bir bakanlıktan her türlü gü-
venlik bilgisi alabilmektedir. Bu diğer bir özelliktir ve işe yaramaktadır.
Hiçbir gecikme olmaksızın bilgilere erişim kazanmaktadırlar.
Ombudsman, Parlamento’ya rapor verir ve 6-7 saatlik bir tartışma yap-
tıklarını düşünmüyorum. Bu belki bizim kültürümüzde yoktur ancak
Parlamento’nun üyeleri için sorular sorma ve gözlemler yapma fırsatı
bulunmaktadır ve bunu yapmaktadırlar.
Hırvatistan ve diğer birçok ülkede olduğu gibi, yeni fonksiyonlar eklen-
mektedir. Son Kasım Finlandiya Ombudsmanlığı’ndan bu yana ulusal
önleme mekanizması ve insan hakları merkezine de üç yıl önce bir tür
ekleme olmuştur ve görüntüleme mekanizmasının 33 maddesinde be-
lirtilen 2 çeşit, ortak görevimiz olacaktır ve bu da kanun seviyesinde
birlikte sahip olacağımız ilk görevdir.
Geçtiğimiz yıl ortak bir strateji geliştirdik ve konulara stratejik bir şekil-
de bakmayı denedik ve genel bir hedefe sahip olduk. Size hızlı bir şe-
kilde küçük bir tablo göstereceğim. Bu tablonun ortasında her ikimizin
74 | III. ULUSLARARASI OMBUDSMANLIK SEMPOZYUMU