Page 216 - mahalli-iradeler
P. 216
18. 2560 Sayılı İstanbul Su Ve Kanalizasyon İdaresi Müdürlüğü
Genel Müdürlüğü Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun’un “Tarife
tespit esasları” başlıklı 23 üncü maddesinde su satışı için ayrı tari-
felerin yapılacağı, bu tarifelerin tespitinde, yönetim ve işletme
giderlerinin de esas alınacağı, tarifelerin tespiti ile tahsilatla
ilgili usul ve esasların ise bir yönetmelik ile belirleneceği belir-
tilmiş (Bkz. 11.2. paragraf), Yönetmelik ile hizmet bedelleri tarife
ve bedel çeşitleri arasında sayılmış, toplam sistem maliyetle-
rinin tarifelere yansıtılacağı ile su satışı tarifesinin tespitinde
yönetim ve işletme giderlerinin dikkate alınacağı, abonenin su-
yunun; mühür veya kelepçe takılarak vanadan, sayaç sökülerek, priz
musluğu ya da kolyeden olmak üzere İdarenin uygun göreceği bir şe-
kilde kesilebileceği, su kapatma-açma ücreti alınarak, abonenin
suyunun açılacağı, alınacak su kapatma ve açma bedelinin Genel Ku-
rul’ca belirleneceği hüküm altına alınmıştır (Bkz. 12. paragraf). Benzer
hükümler abonelik sözleşmesinde de belirtilmiştir (Bkz. 6. parag-
raf).
19. Konuya ilişkin yargı kararlarında abonman sözleşmelerinin
diğer kamu hizmetleri ve kamu hukuku kuralları gibi düzenleyici
işlemlerle hazırlandığı, kural işlem niteliğinde olduğu, abone-
yi olduğu gibi idareyi de bağladığı, bu nedenle meydana getirdiği
durumun da genel bir hukuki durum olduğu, sözleşmedeki şartla-
rın yerine getirilmemesi halinde, idarenin kamu hizmetinin
ifasından kaçındığı, hatta gerekirse sözleşmenin cezai şart
hükümlerini de uyguladığı, sözleşmenin rızayla ve okunarak
imzalanmış olması ve genel uygulamada sözleşmenin ilgili hü-
kümlerinin genel kabul görmesi hususları göz önüne alınmıştır.
(Bkz: 13. ve 14. paragraflar)
20. Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, anılan mevzu-
at hükümleri, idarenin cevabi yazıları, yargı kararları ve tüm
dosya birlikte değerlendirildiğinde; genel düzenleyici işlemlerle
hazırlanan ve serbest iradeyle imzalanan kural işlem niteliğinde olan
abonman sözleşmelerinin sözleşmenin her iki tarafını bağla-
yıcı olduğu, mevzuata aykırılık sebebiyle yaptırım niteliğinde olan
su sayacı açma kapama eylem ve işleminde idarenin personel çalış-
tırdığı, araç, gereç, mesai ve harcama sarf ettiği, açma kapama
işleminin fiilen uygulandığı, tahakkuk ettirilen bedelin makul bir
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 211