Page 271 - mahalli-iradeler
P. 271

hazırlanan İmar Kanunu; belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve
            dışında kalan yerlerde yapılacak planlar ile inşa edilecek resmi ve özel
            bütün yapıları kapsamaktadır. İmar mevzuatına aykırı yapılar, kaçak
            yapı niteliğinde olup bu yapıların yıkımına karar verme yetkisi müca-
            vir alanlar içerisinde belediye encümenine aittir. Şikâyete konu kaçak
            yapı için Buca Belediyesi tarafından mevzuatla kendisine verilmiş olan
            yetki çerçevesinde İmar Kanununun 32 nci ve 42 nci maddeleri kapsa-
            mında işlem yapılmış ve yıkım için 05/09/2017 tarihi belirlenmiştir.
               18) Şikâyetçi, yıkım için geç bir tarihin belirlenmesiyle bina ruhsat
            ve eklerine aykırı olarak kaçak yapı yapanlara üç yıl daha zaman ta-
            nındığı, bina sakinlerinin de üç yıllık mağduriyete mecbur edildiğini
            iddiasına ilişkin İdare; yıkım programının sahip olunan araç gereç ve
            donanım çerçevesinde belirlenen tarihlerde uygulandığını, yıkım ta-
            rihinin belirlenmesinde herhangi bir keyfiyetin söz konusu olmadığı-
            nı belirtmektedir. Diğer taraftan; Buca Belediyesinin 2016 yılı yıkım
            programında 228 adet yapının yıkımının olduğu, şikâyete konu kaçak
            yapının 2017 yılı yıkım programında 109 uncu sırada yer aldığı görül-
            müştür.
               19) Anayasaya göre; Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa
            ile belirlenen görevlerini malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yeri-
            ne getirmelidir. Yıkım sürecini hızlandırmak için Buca Belediyesince
            kaçak yapı/yapı bölümlerinin yıkılması işine ilişkin 26/10/2015 tari-
            hinde gerçekleştirilen ihale, istekli çıkmaması nedeniyle iptal edilmiş-
            tir. Başvurucu tarafından İdarenin bu konudaki cevabının aksi iddia
            edilmediği gibi dosya içerisinde aksini gösterir bilgi-belge ve delile
            rastlanılmadığından idarenin cevabına itibar etmek gerekmiştir. Yı-
            kım kararının hukuka/hakkaniyete uygun yerine getirilmesi için bütçe
            olanaklarının sağlıklı kullanılarak tarih sırasının gözetilmesi gereklili-
            ğinde duraksama olmayıp, yıkım tarihinin öne alınması durumunda
            yıkım programında yapılacak değişiklikten dolayı başkalarının mağ-
            dur edilmiş olacağı aşikârdır.

               20) Kaçak yapının can ve mal güvenliğini tehdit ettiğine ilişkin ise
            İdare; binaların sadece kaçak olarak inşa edilmiş olmasının, can ve
            mal güvenliğinin tehdit altında olduğuna dair yeterli dayanak teşkil
            etmediğini belirtmiştir. Ayrıca; 7 no.lu paragrafta yer verilen bilirki-
            şi  raporunda;  kaçak  kattan  dolayı  binanın  alt  katlarında  ve  taşıyıcı





           266   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276