Page 271 - mahalli-iradeler
P. 271
hazırlanan İmar Kanunu; belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve
dışında kalan yerlerde yapılacak planlar ile inşa edilecek resmi ve özel
bütün yapıları kapsamaktadır. İmar mevzuatına aykırı yapılar, kaçak
yapı niteliğinde olup bu yapıların yıkımına karar verme yetkisi müca-
vir alanlar içerisinde belediye encümenine aittir. Şikâyete konu kaçak
yapı için Buca Belediyesi tarafından mevzuatla kendisine verilmiş olan
yetki çerçevesinde İmar Kanununun 32 nci ve 42 nci maddeleri kapsa-
mında işlem yapılmış ve yıkım için 05/09/2017 tarihi belirlenmiştir.
18) Şikâyetçi, yıkım için geç bir tarihin belirlenmesiyle bina ruhsat
ve eklerine aykırı olarak kaçak yapı yapanlara üç yıl daha zaman ta-
nındığı, bina sakinlerinin de üç yıllık mağduriyete mecbur edildiğini
iddiasına ilişkin İdare; yıkım programının sahip olunan araç gereç ve
donanım çerçevesinde belirlenen tarihlerde uygulandığını, yıkım ta-
rihinin belirlenmesinde herhangi bir keyfiyetin söz konusu olmadığı-
nı belirtmektedir. Diğer taraftan; Buca Belediyesinin 2016 yılı yıkım
programında 228 adet yapının yıkımının olduğu, şikâyete konu kaçak
yapının 2017 yılı yıkım programında 109 uncu sırada yer aldığı görül-
müştür.
19) Anayasaya göre; Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa
ile belirlenen görevlerini malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yeri-
ne getirmelidir. Yıkım sürecini hızlandırmak için Buca Belediyesince
kaçak yapı/yapı bölümlerinin yıkılması işine ilişkin 26/10/2015 tari-
hinde gerçekleştirilen ihale, istekli çıkmaması nedeniyle iptal edilmiş-
tir. Başvurucu tarafından İdarenin bu konudaki cevabının aksi iddia
edilmediği gibi dosya içerisinde aksini gösterir bilgi-belge ve delile
rastlanılmadığından idarenin cevabına itibar etmek gerekmiştir. Yı-
kım kararının hukuka/hakkaniyete uygun yerine getirilmesi için bütçe
olanaklarının sağlıklı kullanılarak tarih sırasının gözetilmesi gereklili-
ğinde duraksama olmayıp, yıkım tarihinin öne alınması durumunda
yıkım programında yapılacak değişiklikten dolayı başkalarının mağ-
dur edilmiş olacağı aşikârdır.
20) Kaçak yapının can ve mal güvenliğini tehdit ettiğine ilişkin ise
İdare; binaların sadece kaçak olarak inşa edilmiş olmasının, can ve
mal güvenliğinin tehdit altında olduğuna dair yeterli dayanak teşkil
etmediğini belirtmiştir. Ayrıca; 7 no.lu paragrafta yer verilen bilirki-
şi raporunda; kaçak kattan dolayı binanın alt katlarında ve taşıyıcı
266 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU