Page 272 - mahalli-iradeler
P. 272

sisteminde herhangi bir çatlak ile karşılaşılmadığına yer verilmiş, göz-
            lemsel olarak yapılan incelemelerde kaçak yapıların binaların stabili-
            tesine ve statiğine zarar verip vermediğinin anlaşılamadığına, Buca
            Belediyesince 05/09/2017 olarak programlanan yıkım tarihinin öne
            çekilebilmesi için söz konusu binanın deprem analizinin yapılarak ola-
            sı bir deprem durumunda binanın depreme karşı davranışının saptan-
            masıyla ancak yeni bir yıkım tarihi belirlenebileceğine değinilmiştir.

               21) Bu kapsamda; Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkın-
            da Yönetmelik çerçevesinde binanın deprem analizinin yaptırıldığına
            veya söz konusu analizin yapılması için başvuruda bulunulduğuna iliş-
            kin şikâyetçi tarafından veri sunulmamış olup, anılan kaçak yapının
            can ve mal güvenliğini tehdit etmesi hususunun soyut bir iddia olarak
            ileri sürüldüğü değerlendirilmiştir. 14 no.lu paragrafta yer verilen yar-
            gı kararında da belirtildiği üzere; hükümleri kamu düzeniyle ilgili  olan
            İmar Kanunu gereğince her türlü inşaat yapımı yetkili mercilerden
            ruhsat alımına bağlı olup, ruhsatsız  yapılan  ve  ruhsata  bağlanama-
            yan  yapıların  yıkılması  zorunlu  olmakla  birlikte;   yıkım sürecinde
            idarenin malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde ve yıkım tarih sırala-
            masını gözönünde bulundurarak hareket etmesi gereği açıktır.

               22) Yukarıdan bu yana tüm açıklananlar, mevzuat, yargı ka-
            rarları, bilirkişi görüşü ve tüm dosya kapsamı birlikte değer-
            lendirildiğinde; Belediye sınırlarında yıkımı yapılacak yapı sayısının
            çokluğu; Belediyenin araç, gereç ve ekipmanının yetersizliği ile daha
            fazla yıkım yapılabilmesi için açılmış olan ihalenin iptal edilmesi, şikâ-
            yetçi tarafından deprem analizine dair somut veri sunulmamış olma-
            sı ve bilirkişi raporunda; kaçak kattan dolayı binanın alt katlarında
            ve taşıyıcı sisteminde herhangi bir çatlak ile karşılaşılmadığı husus-
            ları bir arada değerlendirilmekle, idarenin kaçak yapının yıkımı için
            05/09/2017 tarihini belirlemesi işleminde hukuka aykırılık tespit edi-
            lememiştir. Ancak, idarenin gönderdiği bilgi ve belgelerden can ve mal
            güvenliğini tehdit eden binaların yıkımına öncelik verildiğine ilişkin
            herhangi bir bulguya rastlanmadığından, bir öncelik sıralaması yapıl-
            mıyorsa; 7.3 no.lu paragrafta yer verilmiş olan, gözlemsel olarak yapılan
            incelemelerde kaçak yapıların binaların stabilitesine ve statiğine zarar
            verip vermediğinin anlaşılamadığı, bina statiğinin kaçak yapı yükü ve
            deprem yükleri altındaki davranışının Deprem Bölgelerinde Yapılacak
            Binalar Hakkında Yönetmelik kapsamında; taşıyıcı sistemden alınacak




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  267
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277