Page 104 - soma rapor 30122014
P. 104
gerçekleştirilmiş ayrıca bilgi-belge isteme yoluna gidilmiştir. MİGEM’in Ruhsatlandırma ve
Denetim Faaliyetleri ile faaliyetlerin iş güvenliği ve işçi sağlığı ilkelerine uygun yürütülmesini
takip etme görevine ilişkin yapılan Kurumumuz incelemesi ve araştırması sonucunda tespit
edilen hususlara aşağıda yer verilmiştir.
1.1.1. MİGEM’in Ruhsatlandırma ve Denetim Fonksiyonları
MİGEM arama ruhsatı, işletme ruhsatı ve işletme izni verilmesi işlemleri ile madencilik
faaliyetlerinin incelenmesi ve denetlenmesi işlemlerini 3213 sayılı Maden Kanunu ve bu
Kanuna istinaden yürürlüğe konulan Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliği ile 3154
sayılı Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki Kanun’un ilgili
hükümleri çerçevesinde yürütmektedir.
Raporumuz özelinde MİGEM’e ilgili mevzuat ile verilen; “maden hakları ile ilgili
ruhsatları vermek ve bu ruhsat sahalarındaki madencilik faaliyetlerini takip etmek”,
“faaliyetlerin iş güvenliği ve işçi sağlığı ilkelerine uygun yürütülmesini takip etmek” ve
“işletme projesine aykırı faaliyette bulunulması ve faaliyetlerin can ve mal güvenliği açısından
tehlikeli bir durum oluşturduğunun tespit edilmesi halinde maden üretimine yönelik faaliyetleri
durdurmak” şeklinde yukarıda değinilen görevler birlikte ele alınıp incelendiğinde MİGEM’in
sistemin tümü üzerinde “düzenleyici”, “denetleyici” ve “önleyici” bir rol üstlenmek
suretiyle madencilik faaliyetlerinin tüm aşamaları açısından kilit bir öneme sahip olduğu
anlaşılmaktadır.
1.1.1.1. Ruhsatlandırma Fonksiyonu
Müracaatların ruhsatlandırılması/sertifikalandırılması aşamasında, MİGEM 3213 sayılı
Maden Kanunu‘nun 2, 6 ve 16. maddeleri hükümleri ile Madencilik Faaliyetleri Uygulama
Yönetmeliği’nin 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13 ve 14. maddeleri hükümleri çerçevesinde işlem
yapmaktadır.
Madenlerin aranması, bulunması ve işletilebilmesi için verilen izinler ve maden
yataklarının bulunmasına yardımcı olanlara tanınan maddî imkânlar olarak tanımlanan maden
hakkının, medeni hakları kullanmaya ehil Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına, madencilik
yapabileceği statüsünde yazılı Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişiliği
haiz şirketlere, bu hususta yetkisi bulunan kamu iktisadi teşebbüsleri ile müesseseleri, bağlı
ortaklıkları ve iştirakleri ile diğer kamu kurum, kuruluş ve idarelerine verileceği düzenlenmiş
olup; maden haklarının verilmesi için gerçek ve tüzel kişilere ilişkin olarak genel ya da özel bir
şart Kanunda öngörülmemiştir.
90