Page 112 - soma rapor 30122014
P. 112
Maden Kanununun 12. maddesi gereği ruhsat sahasından yapılan arama dönemi üretim
izin alanı dışında maden üretimleri ile ilgili işlemleri yapmak, idari para cezalarının takibini
yapmak. Şikâyetleri değerlendirmek ve sonuçlandırmak, sonucunu ilgiliye veya Bilgi Edinme
ve Şikâyetler Koordinatörlüğüne bildirmek,
Arama dönemi ruhsatlı/sertifikalı sahaların terk taleplerini değerlendirmek ve terk
işlemleri ile ilgili kurum, kuruluş ve ruhsat sahiplerine yazı yazmak,
Arama ruhsatlarının Çevre İle Uyum Teminatı iade taleplerini değerlendirmek ve
işlemlerini yapmak,
Arama ruhsatlarının Kanunun 46. maddesi gereği İrtifak, İntifa hakkı ve kamulaştırma
ile ilgili talepleri incelemek ve işlemlerini yürütmek.
Mera arazilerinin mera tahsis değişikliği işlemleri ve tarım arazileri ile ilgili olarak,
5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanım Kanunu kapsamında ve 3573 sayılı Zeytinciliğin
Islahı Ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanuna ilişkin Kamu Yararı kararı verilmesi
işlemlerini yapmak,
Arama ruhsatlı sahalar ile ilgili mahkeme kararlarını yerine getirmek,
Makam tarafından verilecek diğer işlemleri yapmak.
Maden rezervinin tespitine ilişkin olarak, arama faaliyetleri sonunda verilecek faaliyet
raporlarını incelemek, arama projesi ve termin planına göre yönetmelikte belirtilen asgari arama
yeterlilik şartlarının yerine getirilip getirilmediğini kontrol etmekle görevli kılınan
Koordinatörlük, gerekli gördüğü hallerde arama ruhsat sahaları ile ilgili teknik ve mali
konularda beyanların doğruluğunun yerinde incelenmesine ve tetkikine karar vermektedir.
3213 sayılı Maden Kanununun “Beyan Usulü” başlıklı 10 uncu maddesi; “Madencilik
faaliyetlerinin Maden Kanunu hükümlerine göre devamı süresince teknik ve mali konularda
yapılan yazılı beyanlar ile yetkili kişilerce tanzim edilen raporların doğru kabul edileceğini”
düzenlemiştir. Benzer bir düzenlemeye Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliğinin 91.
Maddesinde de yer verilmiştir. Buna göre; “Ruhsat sahibi veya vekilinin Kanun hükümlerine
göre verdiği belgeler ve yazılı beyanları aksi tespit edilmediği sürece doğru kabul edilir. Genel
Müdürlük gerektiğinde verilen belgeleri veya beyanları yerinde tetkik ve kontrol edebilir.”
Genel Müdürlük yetkilileri ile yapılan görüşmelerde de Maden Kanununun
felsefesinin beyan usulüne dayandığı, kendilerine sunulan bilgi ve belgelerin tamamının
teyit edilmesinin gerek personel sayısı ve niteliği, gerekse fiziki ve mali imkânlar
98