Page 33 - soma rapor 30122014
P. 33

ve  güvenliği  yükümlülüklerini  de  maliyet  unsuru  olarak  hesaba  katmaları  ve  tekliflerinde

               dikkate almaları amaçlanmaktadır.  (md. 27)
                      Yer altı maden işçilerinin çalışma süreleri yeniden düzenlenmekte, bu kapsamda yer altı

               maden işçilerinin günde en çok 7,5, haftada en çok 37,5 saat olduğu düzenlenmektedir.  Mevcut
               düzenlemede yer altı maden işlerinde çalışan işçiler için yer altındaki çalışma süresinin; haftada

               en  çok  otuz  altı  saat  olup  günlük  altı  saatten  fazla  olamayacağı  düzenlenmiştir.  Ancak
               düzenlemede yer altındaki çalışma süreleri bakımından bir sınırlama getirilip toplam çalışma

               süresi bakımından bir sınırlama getirilmediğinden geri kalan çalışma saatlerinin yer üstünde

               tamamlatılması  (45  saate  tamamlatılması)  uygulamasının  önüne  geçilmiş  olacaktır.  Ayrıca
               çalışma saatine ilişkin düzenleme ile işçilerin kesintisiz olarak haftada 48 saat tatil yapması

               hedeflenmektedir. (md.30)

                      Soma'da         13          Mayıs'ta         meydana          gelen         maden
               kazası  sonrası  hayatını  kaybeden  sigortalı  ve  hak sahiplerine  sağlanan  imkânların (prim

               borçlarının     silinmesi,     yakınlarına     aylık     bağlanması       vs.)          28
               Ekim'de Karaman'ın Ermenek  ilçesinde  meydana  gelen  maden  kazasında hayatını kaybeden

               sigortalı ve hak sahiplerine de sağlanması öngörülmektedir.  (md. 34)

                      Tehlikeli ve çok tehlikeli işlerden olup, Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından standardı
               yayımlanan ve tebliğlerde belirtilen mesleklerde, tebliğin yayım tarihinden itibaren 8 ay sonra

               tasarıdaki esaslara göre mesleki yeterlilik belgesine sahip olmayan kişiler çalıştırılamayacağı,
               aksine  davranan  işverenlere  ve  işveren  vekillerine  her  bir  çalışan  için  bin  TL  para  cezası

               verilmesi öngörülmektedir.  (md.48)

                     2.  ULUSLARARASI HUKUK


                     2.1. ILO Sözleşmeleri ve Tavsiye Kararları

                     Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO), evrensel ve sürekli bir barışın ancak sosyal adalete

               dayanırsa mümkün olabileceği inancıyla I. Dünya Savaşını sonlandıran Versay Antlaşmasının
               bir  parçası  olarak  1919  yılında  kurulmuştur.  ILO’nun  örgütlenmesini  ve  faaliyet  alanlarını

               düzenleyen  ILO  Anayasası;  hem  hükümetlerin  hem  de  işverenler  ile  çalışanların  idari
               organlarında müştereken temsil edilmesine olanak sağlayan ve türünün tek örneğini teşkil eden

               üçlü bir teşkilatlanma öngörmüştür.

                     ILO’nun  kurulmasında  temel  etkeni  güvenlik,  insani,  siyasi  ve  ekonomik  kaygılar

               oluşturmuştur.  Tüm  bu  kaygı  ve  itici  güçleri  içerecek  şekilde,  ILO  Anayasasının  giriş
               bölümünde yüksek İmzacı Tarafların “dünyada kalıcı bir barış sağlama arzusu kadar adalet ve




                                                           19
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38