Page 33 - soma rapor 30122014
P. 33
ve güvenliği yükümlülüklerini de maliyet unsuru olarak hesaba katmaları ve tekliflerinde
dikkate almaları amaçlanmaktadır. (md. 27)
Yer altı maden işçilerinin çalışma süreleri yeniden düzenlenmekte, bu kapsamda yer altı
maden işçilerinin günde en çok 7,5, haftada en çok 37,5 saat olduğu düzenlenmektedir. Mevcut
düzenlemede yer altı maden işlerinde çalışan işçiler için yer altındaki çalışma süresinin; haftada
en çok otuz altı saat olup günlük altı saatten fazla olamayacağı düzenlenmiştir. Ancak
düzenlemede yer altındaki çalışma süreleri bakımından bir sınırlama getirilip toplam çalışma
süresi bakımından bir sınırlama getirilmediğinden geri kalan çalışma saatlerinin yer üstünde
tamamlatılması (45 saate tamamlatılması) uygulamasının önüne geçilmiş olacaktır. Ayrıca
çalışma saatine ilişkin düzenleme ile işçilerin kesintisiz olarak haftada 48 saat tatil yapması
hedeflenmektedir. (md.30)
Soma'da 13 Mayıs'ta meydana gelen maden
kazası sonrası hayatını kaybeden sigortalı ve hak sahiplerine sağlanan imkânların (prim
borçlarının silinmesi, yakınlarına aylık bağlanması vs.) 28
Ekim'de Karaman'ın Ermenek ilçesinde meydana gelen maden kazasında hayatını kaybeden
sigortalı ve hak sahiplerine de sağlanması öngörülmektedir. (md. 34)
Tehlikeli ve çok tehlikeli işlerden olup, Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından standardı
yayımlanan ve tebliğlerde belirtilen mesleklerde, tebliğin yayım tarihinden itibaren 8 ay sonra
tasarıdaki esaslara göre mesleki yeterlilik belgesine sahip olmayan kişiler çalıştırılamayacağı,
aksine davranan işverenlere ve işveren vekillerine her bir çalışan için bin TL para cezası
verilmesi öngörülmektedir. (md.48)
2. ULUSLARARASI HUKUK
2.1. ILO Sözleşmeleri ve Tavsiye Kararları
Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO), evrensel ve sürekli bir barışın ancak sosyal adalete
dayanırsa mümkün olabileceği inancıyla I. Dünya Savaşını sonlandıran Versay Antlaşmasının
bir parçası olarak 1919 yılında kurulmuştur. ILO’nun örgütlenmesini ve faaliyet alanlarını
düzenleyen ILO Anayasası; hem hükümetlerin hem de işverenler ile çalışanların idari
organlarında müştereken temsil edilmesine olanak sağlayan ve türünün tek örneğini teşkil eden
üçlü bir teşkilatlanma öngörmüştür.
ILO’nun kurulmasında temel etkeni güvenlik, insani, siyasi ve ekonomik kaygılar
oluşturmuştur. Tüm bu kaygı ve itici güçleri içerecek şekilde, ILO Anayasasının giriş
bölümünde yüksek İmzacı Tarafların “dünyada kalıcı bir barış sağlama arzusu kadar adalet ve
19