Page 369 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 369

sözleşmelerinde işletmelerin yükümlülükleri de ayrıntılı olarak düzen-
              lenmiştir. Öncelikle kamu hizmetlerinin sürekliliği ilkesine paralel ola-
              rak sistemin çalışır durumda tutulması, kamu hizmetinin değişkenliği
              ilkesi uyarınca verdikleri hizmeti yenileme zorunluluğu yanında im-
              tiyaz sözleşmeleri işletmelere Kurum masraflarına katkı payı, Hazine
              payı ve ruhsatname ve kullanma ücretleri gibi mali yükümlülükler de
              yüklemiştir. Bu tür mali yükümlülüklerin alınmasındaki amaç, BTK’
              nın faaliyetlerini bağımsız bir şekilde yerine getirebilmesini sağlamak
              için BTK’ nın masraflarının merkezi idare tarafından değil bizzat dü-
              zenlediği sektör tarafından karşılanmasını sağlamanın yanında, dev-
              letin kamu hizmetini devretmesinden kaynaklanan önemli ve sürekli
              bir gelir unsuru olarak bütçe dengesini sağlamaktır.
                 c) Yasal dayanağını 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun
              46 ncı maddesinden alan ruhsatname ve kullanım ücreti ile kastedi-
              len GSM ve IMT-2000/UMTS işletmecisinin şebekesinde kullanmakta
              olduğu cihazlar nedeniyle ödemekle yükümlü olduğu ücretlerdir. Bu
              doğrultuda anılan kanunun ilgili maddesinde telsiz ruhsatname ücreti
              ve kullanım ücretlerinden bahsedilse de Elektronik haberleşme Kanu-
              nunun “Kapsam “başlığı altında yer alan 2 nci maddesine göre Kanun,
              her türlü elektronik haberleşme cihaz ve sistemlerinin imali, ithali, sa-
              tışı, kurulması, işletilmesi, frekans dahil kıt kaynakların planlaması ve
              tahsisi ile bu konulara ilişkin düzenleme, yetkilendirme, denetleme ve
              uzlaştırma faaliyetlerini içermektedir. Abonelerin kullandıkları cihaz-
              lara ilişkin ruhsatname ve kullanma ücretlerinin, abonelerden tahsili-
              nin mümkün olmaması nedeniyle işletmecilerle protokoller yapılmak-
              ta iken, 16/06/2004 tarihli ve 5189 sayılı kanunla 406 sayılı Telgraf ve
              Telefon Kanununa ilave edilen mülga Ek 35 inci madde ile bu ücretlerinde
              BTK adına abonelerden tahsil edilerek, BTK hesaplarına devredilmesi
              hüküm altına alınmıştır. Bu kanun hükmü ile BTK’nın ruhsatname ve
              kullanım ücretlerinin tahsiline yönelik olarak işletmecilerle protokol
              yapma zorunluluğu ortadan kalkmış olup, BTK tarafından yapılacak
              tek taraflı bir düzenleme ile bu ücretlerin tahsiline yönelik usul ve
              esasların tespiti esası getirilmiştir.
                 11) Şikayetçi ile Avea İletişim Hizmetleri A.Ş. arasında düzenlenen
              ve 25/04/2014 tarihinde şikayetçi tarafından imzalanan sözleşme-
              nin “Mali Hükümler “başlıklı 5 inci maddesinde “Abone, AVEA’ nın du-
              yurduğu TARİFE’ deki haberleşme ücreti, aylık sabit ücret, abonelik işlem



            368   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374