Page 368 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 368

b) Telekomünikasyon hizmeti ve/veya altyapısı hizmetleri yuka-
            rıda açıklanan hukuki gerekçelerle imtiyaz sözleşmesi ile gördürül-
            mektedir. GSM işletmeleri faaliyetlerini bu imtiyaz sözleşmelerinden
            aldıkları yetki ve izne dayanarak sürdürmektedirler. Kamu imtiyaz
            sözleşmesi, idarenin kendi belirlediği ve gözetimi altındaki özel bir
            kişiye kamu hizmetinin yürütülmesini belli bir süre için vermesi ola-
            rak tanımlanmaktadır. Bu sözleşmelerin yapılmasındaki temel amaç
            ise kamu yararıdır. İmtiyaz sözleşmeleri yazılı şekle tabi olup, önceden
            hazırlanmış şartnamelere dayanır. Şartname ve sözleşme belgeleri,
            esas itibariyle idarenin tek yanlı iradesi ile belirlenir. İmtiyazcı, idare
            tarafından hazırlanmış bulunan hüküm ve şartları bütünüyle kabul ya
            da bütünüyle reddetme imkanına sahiptir. Bu sebeple imtiyaz sözleş-
            meleri, katılmalı (iltihaki) sözleşmelere benzemektedir. Bu sözleşme-
            ler karma nitelikte olup, verilen imtiyazın süresine ve mali dengesine
            dair hükümler akdi nitelikte iken, kamu hizmetinin organizasyonuna
            ve çalışmasına dair hükümler ise düzenleyici niteliktedir. Sözleşmenin
            tarafı olan idarenin, diğer tarafa (imtiyaz sahibi )göre bir takım üstün
            hak ve yetkileri vardır. Bu hak ve yetkiler, denetim ve yaptırım uygula-
            ma yetkisi, sözleşmede tek taraflı değişiklik yapma yetkisi ile imtiyazın
            geri alınma yetkisidir. İdarenin kamu hizmetlerinin asıl sahibi ve so-
            rumlusu olmak sıfatıyla bu yetkilere sahip olduğu kabul edilmektedir.
            İdare, imtiyaz sözleşmesinin ve şartnamenin hüküm ve şartlarını tek
            taraflı iradesi ile değiştirme hakkına sahip olsa da, idarenin bu yetki-
            sini kullanabilmesi, yeni durum ve şartların ortaya çıkmasına bağlıdır.
            İmtiyaz  sahibinin  de,  öngörülmezlik  (emprevizyon)  ilkesi  gereğince
            sözleşmenin  bozulan  mali  dengesinin  düzeltilmesini  idareden  talep
            etme hakkı mevcuttur. İmtiyaz sahibine böyle bir hak tanınmasının
            nedeni, imtiyazcının yürüttüğü kamu hizmetinin devamına dair kamu
            yararıdır. Elektronik haberleşme sektörüne ait imtiyaz sözleşmeleri,
            idare hukukundaki imtiyazlara ilişkin genel hükümlerden yetkilendir-
            me ücreti bakımından farklılık göstermektedir. Genel olarak imtiyaz-
            larda, imtiyaz sahibinin aldığı imtiyaz karşılığında bir ücret ödememe-
            si esastır. Elektronik haberleşme sektöründeki imtiyazlarda ise, 406
            sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun mülga 2 nci maddesinin (e) bendinin
            yedinci alt bendinde yer alan “imtiyaz sözleşmesi… karşılığında belli bir
            ücret ödenip ödenmeyeceği ve ödenecek ise bunun miktarı “hükmü uya-
            rınca yetkilendirme ücreti öngörülmüş olup, mevcut imtiyaz sözleş-
            meleri, yetkilendirme ücreti karşılığında verilmiştir. Mevcut imtiyaz



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  367
   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373