Page 38 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 38

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM

              şidir, kanunla bunlara müdahale edemezsiniz” diye Anayasa Mahkemesi iptal
              etmiştir. Başka bir deyişle bu kuruluşları kanunla kurulan özel tüzel kişilere
              örnek olarak göstermek mümkün değildir. Dolayısıyla bu tezin burada geçerli
              olmadığı söylenmelidir.

              Öte yandan TFF kanunla kurulmuştur. Burada şu soruyu sormak lazım. Bu
              soruyu bize zaman zaman FIFA ve UEFA da soruyor. Futbol Federasyonunu
              neden kanunla kuruyorsunuz? Zamanında futbolda özelleştirme ve özerkleş-
              tirme olayları kamuoyuna lanse edilirken şöyle denilmişti: Bizim federasyonu-
              muzun özerkliği kanunla güvence altına alınmıştır. Sonra bir gün FIFA döndü
              bize dedi ki: “Dünyadaki hiçbir futbol federasyonu kanunla kurulmuş değilken
              sizdeki neden kanunla kurulmuştur?” Buna ilişkin meşhur bir FIFA mektubu
              vardır. Bunun üzerine “Şimdi biz kanunla kurduk ne yapalım peki!” diye dü-
              şünmeye başladık. Çözüm belli, Futbol Federasyonunu kanunla kurmayalım.
              Sonuçta, yasal düzenlemelerdeki madde sayısını azaltarak 5894 sayılı Kanunla
              20 maddelik bir düzenleme yaptık. TFF’yi kanunla kurmamışız gibi yapmaya
              çalışıyoruz. Ancak yine de kanunla kurmuş oluyoruz. TFF’yi kuran irade kimin
              iradesi? Kanun koyucunun iradesi! Niye kuruyor kanun koyucu TFF’yi? Şimdi
              burada meslektaşım Mustafa Avcı’nın birazdan ele alacağı konuya temas ede-
              rek belirteyim ki, Anayasa Mahkemesi spor federasyonları ile ilgili verdiği bir
              kararında şunu söylüyor: Anayasanın 59’uncu maddesine göre, Devlet, sporun
              geliştirilmesi,  beden ruh  sağlığının geliştirilmesi amacıyla gerekli tedbirleri
              alma görevini spor federasyonları kurmak suretiyle yerine getirir. Bu çerçeve-
              de bir yandan Spor Genel Müdürlüğü bünyesindeki spor federasyonlarının ka-
              nunla kuruluşu düzenlenirken, öte yandan özel konumu sebebiyle TFF de ayrı
              bir kanunla kuruluyor. Şu soruyu sormak lazım: “Anayasa ile Devlete verilen
              sporla ilgili görevleri yerine getirme amacı dışında bir sebeple spor federas-
              yonu kurulabilir mi?”. Başka bir şekilde ifade etmek gerekirse, kanun koyucu,
              bir spor federasyonunu hiçbir kamusal tarafı bulunmayan özel bir tüzel kişi
              olarak neden kursun ve düzenlesin ki! Dolayısıyla, görülüyor ki, Devlet, bu ko-
              nuda bir kamu yararı görerek sporun geliştirilmesi bakımından bir örgütlenme
              ortaya çıkartmak için TFF’yi ve diğer spor federasyonlarını kurmaktadır. Nite-
              kim mevzuatta diğer spor federasyonların özel hukuka tabi tutulmasına ilişkin
              düzenlemeler de vardır.

              TFF’nin özel hukuk tüzel kişisi olduğuna ilişkin tezlerden bir diğeri de şudur:
              TFF kanunla kurulmuş olsa bile hiçbir kamusal görevi veya yetkisi yoktur. Şim-
              di TFF’nin hiçbir kamusal görev ve yetkisi olmadığı gerçekten söylenebilir mi?
              Burada 5894 sayılı Kanunun 3’üncü maddesine baktığımızda şunu görüyoruz:
              “Türkiye’deki her türlü futbol faaliyetini yürütmek, düzenlemek ve denetle-
              mek”, “Futbolun gelişmesini ve yurt sathına yayılmasını sağlamak” ve “Türki-




          38   2 MART 2018, ANKARA
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43