Page 45 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 45
SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM
söylemiş, Anayasa belirlemiş. Ayrıyeten belirtmeye gerek yok. Anayasa belirt-
memişse kanun belirtebilir. İşte nerede söylemiş, Spor Genel Müdürlüğünde.
Tüzel kişiliğe sahip demiş. Anlatmış burada kamu tüzel kişisi olduğunu söyle-
miş zaten. Artık onu da tartışmaya gerek yok. Ama anayasa ve kanunlar bunu
açıkça belirtmemiş olabilir. Futbol Federasyonu’nda olduğu gibi.
O zaman bir sürü özellik var ama temel 4 özelliğe bakacağız. Kanunla mı ku-
rulmuş? Kanunla kurulmuş. Üstün ve ayrıcalıklı yetkilerle donatılmış mı? Do-
natılmış. Hatta üzerlerinde idari vesayet yetkisi de var. Kanuna baktığımız da
bunun çok ayrıntılarını görüyoruz. Mallarının kamulaştırılamayacağı, malları-
nın haciz edilemeyeceği açıkça söylenmiş. 59’uncu maddede. Malları da kamu
malı statüsünde. Yine kanunda diyor ki spor müsabakaları sırasında kamu
görevlisi statüsündedir. Ceza hukuku anlamında. E şimdi böyle olduktan son-
ra spor federasyonlarının özel hukuk tüzel kişisi dememiz söz konusu değil.
Dolayısıyla kamu tüzel kişisidir bu spor federasyonları da. Spor federasyonları
kamu tüzel kişisi olduğu için ideal teşkilat içerisinde yer alırlar. Yerinden yö-
netim idareleri içerisinde hizmet bakımından yerinden yönetim idarelerinden
kamu kurumlarının içerisinde yer alan bir kamu tüzel kişisi olarak spor fede-
rasyonlarını görüyoruz.
Statüyü belirledikten sonra ondan daha önemli sayın vekilim vaktinizi alıyorum
biraz uzattım galiba. Hemen toparlıyorum. Bağımsızlığı konusundan bahset-
mek istiyorum. Bağımsızlığı ifade etmek istiyorum çünkü başlık bağımsız fe-
derasyonlar. Yani burada ben çok eleştirel bir yaklaşım olarak nitelendirmek
istemiyorum ama ben bu başlığın hukuki statünün hatalı, hatta Anayasaya
aykırı olduğunu tespit etmek istiyorum. Bir kere idare teşkilatı içerisinde yer
alan hiç bir organ bağımsız olamaz. Bağımsızlık tabiri yanlış bir kavramdır.
Bu çerçevede bağımsız otorite de çok yanlış bir kavramdır. Hukuk sistemimize
hatalı sebeplerden dolayı girmiştir. Bağımsız idari otoriteler düzenleyici ve de-
netleyici kamu kurumlarıdır. Spor federasyonları da kamu kurumlarıdır. Spor
kamu hizmeti gören kamu kurumlarıdır. İdari teşkilat içerisinde yer alan bir
organ bağımsız olamaz. Buna ne engeldir? Bizzat-i Anayasanın kendisi en-
geldir. Niye engeldir? Anayasanın 123’üncü maddesi diyor ki idare kuruluş ve
görevleriyle bir bütündür. İdarenin bütünlüğü ilkesi idari teşkilat içerisinde yer
alan bir organın bağımsız olmasına engel teşkil eder. Bağımsız olmazsa ne
olabilir, özerk olabilir. Özerklikle bağımsızlık aynı şey değildir. Özerk olabilir
hatta bu özerkliği geniş de düzenleyebilirsiniz. Geniş özerkliğe sahip dersi-
niz. Onu da belirleyecek olan yine kanunlardır. Kanunun da üzerlerinde ki idari
vesayet denetimini dar düzenlerseniz bu kamu kurumu geniş özerkliğe sahip
olur. Üzerlerinde yoğun bir idari vesayet koyarsanız o zaman dar özerk olur.
Üzerlerine idari vesayet gelmiş olur. Spor federasyonlarına bakıyoruz spor fe-
2 MART 2018, ANKARA 45