Page 43 - Sporda Hak İhlalleri ve Denetim
P. 43

SPORDA HAK İHLALLERİ VE DENETİM

            Spor tabi ki futboldan ibaret değil. Futbolun dışında da bir sürü branş var. On-
            lara da önem verilmesi lazım. Dolayısıyla sporu kamu hizmeti çok önemli bir
            kamu hizmeti olarak tespit ettikten sonra bunun devlet tarafından sunulması
            gerekliliğini de ortaya koyduktan sonra yani tamamen özel sektöre bırakılma-
            yacağını ortaya koyduktan sonra bunun ne şekilde yapılandırılması gerektiğini
            inceleyelim.

            Sayın Bakanımız da söyledi 2011 yılında çıkartılan KHK ile hükümetimiz, ka-
            nun koyucu sporun bu önemini tespit ettikten sonra bu kamu hizmeti bakan-
            lık seviyesinde örgütlenecek bir kamu hizmeti faaliyeti olarak gördü. Çünkü
            kanun koyucunun yetkisindedir. Hangi alanda bakanlık seviyesinde bir faaliyet
            gerçekleştirileceği önceden belli bir bakanlık yoktu. Genel müdürlük seviyesin-
            de bu faaliyetler gerçekleştiriliyordu ama hükümetimizin spora vermiş oldu-
            ğu önemden dolayı bunu bakanlık seviyesinde örgütlenecek bir faaliyet olarak
            gördü. Bu son derece önemli bir gelişme olarak karşımıza çıkıyor. Dolayısıyla
            Bakanlığın tabi biz burada idari yapılanmasını anlatacak değiliz. Arz edecek
            değiliz. Bakanlıktan sonra Spor Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hak-
            kında bir Kanun var bildiğiniz gibi. 3289 sayılı Kanun. Bu Kanunda da Gençlik
            ve Spor Bakanlığı’na bağlı merkeze katma bütçeli ve tüzel kişiliğe sahip Spor
            Genel Müdürlüğünün kuruluşundan bahsediyor. Yani devlet tüzel kişiliğinden
            ayrı kamu tüzel kişiliği olan tüzel kişinin olduğunu ortaya koyuyor. Kamu tüzel
            kişinin olduğunu belirtiyor. Bağlı kuruluş Spor Genel Müdürlüğünün üzerinde
            Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın idare ve sağlık yetkisi var. Dolayısıyla idari teşki-
            lat içerisinde yerinden yönetim idarelerinden kamu kurumları olarak Spor Ge-
            nel Müdürlüğünü görüyoruz. Gelelim ben bunun da tabi bunun taşra teşkilatı
            var merkez teşkilatı var, il teşkilatı, ilçe teşkilatları var idari yapı olarak. Tabi
            ben bunun burada ayrıntılı olarak nasıl oluştuğunu bahsetmeyeceğim. Hukuki
            yapısını ceza kurumu olsun, tahkim kurulları olsun, hem TFF anlamında hem
            Spor Genel Müdürlüğü ve Spor Federasyonları anlamında öğleden sonra da
            arkadaşlarımız belirtecekler.

            Ben biraz da spor federasyonlarıyla ilgili kanunda görmüş olduğum bir takım
            tespitlerden bahsetmek istiyorum. Bu hukuki bilgileri kanunda yazan ifadeler
            çok fazla girmeden biraz onlardan bahsetmek istiyorum. Öncelikle spor fede-
            rasyonları da 3289 sayılı Kanunda 59’uncu madde de yeni haliyle düzenlenmiş
            vaziyette hemen bunu da söyleyelim idari yapısı olarak. Bunlar kamu kurum-
            ları arasında yer alırlar. İdari yapısında, başında başkanı vardır. İdari Kurul var.
            Yönetim Kurulu var. Onun altında çeşitli kurullar var. Disiplin Kurulu gibi. Çe-
            şitli federasyonların çeşitli kurumları söz konusu. 3289 sayılı kanunda şöyle bir
            ifade var: “Bazı spor federasyonları’’. Başlığı bu. Özel hukuk hükümlerine tabi.
            Görüldüğü gibi burada yine tüzel kişiliğin hukuki niteliği belirtilmemiş. Arka-




                                                             2 MART 2018, ANKARA  43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48