Page 124 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 124

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




            yabancılara  idari  yükümlülükler  getirebilmektedir.  Bu  çerçevede  mültecilerin  kayıtlı
            oldukları il dışına çıkmaları prensipte izne tabi kılınmıştır. “Geçici Koruma Kimlik
            Belgesi” düzenlenen Suriyelilere valiliklerce yapılan değerlendirmeye bağlı olarak yine
            valiliklerce uygun görülen yerlerde (muhtarlıklar, polis merkezleri, jandarma karakolu,
            diğer kamu kurum ve kuruluşları vb.) ve belirli periyotlarla imza veya parmak izi ile
            bildirim yükümlülüğü getirilebilmektedir. Bildirim  yükümlülüğünde,  yalnızca  aile
            reislerinin bildirimde bulunması da yeterli olmaktadır. Geçici koruma kapsamındaki
            yabancıların aile birleşimi, akrabalık, sağlık, eğitim, çalışma vb. sebeplerle ikamet ili
            değişikliklerine  ilişkin  talepleri  öncelikli  olarak  değerlendirilmektedir.  İkamet  ili
            değişiklik talebinde bulunan yabancının müracaatı ikamet ettiği il valiliği tarafından
            değerlendirilmektedir. Uygun görülenlere  “Yol İzin Belgesi” düzenlenerek gitmek
            istediği ile yönlendirilmektedir.
            Ülkemizde GBM’ler dışında yaşamlarını sürdüren Suriyelilerin bir kısmının sınır
            illerinde akrabalık ilişkilerini kullanarak daha rahat barınma imkânları elde ederken,
            ekonomik  imkânları kısıtlı olanların, yaşadıkları şehirlerde daha ucuza kiralık ev
            bulabilecekleri  mahallelerde  yoğunlaştıkları  gözlemlenmiştir.  Suriyelilerin,  özellikle
            sınır illerinde ciddi bir kiralık konut talebi yarattığı, bu durumun kira fiyatlarını gözle
            görülür şekilde arttırdığı, Suriyelilerin ekonomik nedenlerle barınmak için fiziki koşulları
            yetersiz olan evlerde yaşamlarını sürdürmek durumunda kaldıkları ifade edilmiştir.

            AFAD Başkanlığı ve İçişleri Bakanlığı (GİGM) tarafından müştereken hazırlanarak
            09/11/2015 tarihinde yürürlüğe giren  “Geçici Barınma Merkezlerinin Kurulması,
            Yönetimi ve İşletilmesi Hakkında  Yönerge”nin  “Geçici Barınma Merkezlerine Sevk”
            başlıklı 39’uncu maddesi gereğince, geçici koruma kapsamındaki yabancıların barınma
            merkezlerine sevkleri Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’nün uygunluk görüşü ve AFAD’ın
            onayı ile gerçekleştirilmektedir. 01/08/2017 tarihi itibariyle GBM’lerde bulunan
            235.365 Suriyelinin tüm ihtiyaçları, AFAD’ın koordinasyonunda ilgili kamu kurum ve
            kuruluşlarının ortak çalışmalarıyla yürütülmektedir.

            Ziyaret edilen GBM’lerde, insani ihtiyaçların karşılanmasına yönelik oluşturulan düzen
            ve anlayışın üst düzeyde olduğu görülmüştür. Bu durum uluslararası kurumlar tarafından
            da sıklıkla vurgulanmakta ve takdir edilmektedir. 129   Geçici barınma merkezlerinde
            binlerce kişiye verilen

            hizmetler Türk mühendisleri tarafından geliştirilen Afet Geçici Kent Yönetim Sistemi
            (AFKEN) yazılımı ile koordine edilmektedir. Afetlerde ve acil durumlarda sağlanan



            129  Dünya Bankası “Turkey’s Response to the Syrian Refugee Crisis and the Road Ahead”, Holly Benner,
            Arzu Uraz, Joanna de Berry ve William Wiseman, 2015.


        124   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129