Page 122 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 122
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından ise Geçici Koruma Sağlanan
Yabancıların Çalışma İzinlerine Dair Yönetmelik yayınlandıktan sonra bilgilendirme
amaçlı olarak Bakanlık internet sitesi üzerinden başvuruların ne şekilde yapılacağına
dair kılavuzlar yayınlandığı;, ayrıca Suriyelilerin çalışma hayatındaki haklarını anlatan
‘Çalışma Hayatına Dair Referans Bilgiler Kitapçığı’, Suriyelilerin en çok yaşadığı yerler
başta olmak üzere Türkçe ve Arapça ‘Bilgilendirme Broşürü’ ile çalışma izni alma
sürecini gösteren afişlerin 81 ilde dağıtıldığı bildirilmiştir.
Bunların yanı sıra “Geçici Koruma Sağlanan Yabancıların Çalışma İzinlerine Dair
Yönetmelik”in 15 Ocak 2016 tarihli ve 29594 sayılı Remi Gazete’de yayınlanarak
yürürlüğe girmesinden sonra Türkiye Sanayi Odaları, TOBB, STK’lar ve geçici koruma
sağlanan Suriyelilerin en fazla yaşadığı 10 ilde işverenlere yönelik Suriyelilerin istihdamı,
iş gücü piyasasına erişimleri, çalışma izin süreçleri ile ilgili bilgilendirme toplantılarının
yapıldığı bilgileri edinilmiştir
IV. Adli Yardım Hizmetleri
1136 sayılı Avukatlık Kanunu’nun 176-181 inci maddeleri uyarınca verilen adli
yardım hizmetleri baro merkezlerinde, baro yönetim kurullarınca avukatlar arasından
oluşturulan Adli Yardım Bürosu tarafından yürütülmektedir.
Adli yardım hizmetleri kapsamında, özellikle ülkemizdeki Suriyeli nüfusa hizmet
verecek avukatların mesleki kapasitelerinin arttırılması büyük önem taşımakta olup,
bu konuda Adalet Bakanlığı ve Türkiye Barolar Birliği tarafından yürütülen projeler
bulunmaktadır. (“Türkiye’de Adli Yardım Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Avrupa Birliği
(AB) Eşleştirme Projesi”, “Türkiye’de Adalete Erişim için Adli Yardım Uygulamalarının
Geliştirilmesine Destek (SILA) Projesi”) Söz konusu projelerle, Suriyelilere verilecek
hukuki yardım, bilgilendirme ve başvuru haklarına yönelik hizmetlerde kalite ve
verimliliğin artacağı değerlendirilmiştir.
Suriyeli mültecilerin yoğun olarak yaşadığı bazı illerde ihtiyaca binaen yerel kurumların
daha hızlı çözüm üretmek durumunda kaldıkları gözlenmektedir. Örneğin Şanlıurfa
iline yapılan çalışma ziyaretinde, Şanlıurfa Baro Başkanlığı’nda yapılan toplantıda,
baro tarafından başlatılan uygulamayla birlikte Suriyelilerin avukat hizmetlerinden
faydalandıkları, sunulan hizmet kapsamında Suriyeliler adına davalar açılmaya başlandığı,
avukatların, Suriyelilerden herhangi bir ücret almadan davaları takip ettiği, adli yardım
konusunda yerli ve yabancı ayrımı gözetilmediği, ancak adli yardım bütçelerinin
yeterli olmadığı, zira Şanlıurfa’da yaşayan 500 bin civarında Suriyelinin olduğu dikkate
alındığında, Şanlıurfa Barosuna ayrılan adli yardım bütçesinin kısa zamanda tükendiği,
bu nedenle bütçenin arttırılması gerektiği ifade edilmiştir.
122 TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU