Page 119 - Türkiye'deki Suriyeliler - Özel Rapor
P. 119

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



            II. Tercüme Hizmetleri


                                              Ülkemizde geçici koruma kapsamında bulunan
                                              Suriyelilerin  ihtiyaçlarının  tespitinde,  sahip
                                              oldukları hak ve yükümlülükler konusunda
                                              bilgilendirilmelerinde,  sunulan    hizmetlere
                                              erişimlerinde ve bu hizmetlerden faydalanmalarına
                                              ilişkin yürütülen iş ve işlemlerde, özetle yaşamlarının
                                              her aşamasında karşılaştıkları en temel problemin
                                              dil engeli olduğu gözlemlenmektedir. Kurum
                                              ve kuruluşlar tarafından sunulan hizmetlerin
                                              çeşitliliği ve bu hizmetlerden faydalanmak isteyen
                                              Suriyelilerin sayısı dikkate alındığında, başta
                                              sağlık hizmetleri ve  adli konular olmak üzere
                                              sunulan pek çok hizmette nitelikli ve profesyonel
                                              tercüme  hizmetine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu
                                              ihtiyaç konusunda başta GİGM olmak üzere pek
                                              çok kurum ve kuruluş, çözümler üretme çabası
                                              içindedir. Dil konusunda Türkiye’nin en önemli
                                              avantajı, Suriye’den gelen  Türkmenlerin desteği
                                              ile Türkiye’nin Suriye’ye komşu illerinde yaşayan
                                              vatandaşların bir bölümünün Arapça biliyor
                                              olmasıdır. Ancak buna rağmen iletişim kurmanın,
                                              sorunları ifade edebilmenin, hakları savunmanın
                                              ve hizmetlerden faydalanmanın en ciddi engeli
            olan dil sorununa sistemli çözümler bulunması gerektiği açıktır. Dil sorunlarını en aza
            indirmek konusunda önemli girişimlerden birisi GİGM bünyesinde 20/08/2015 tarihi
            itibarıyla  Yabancılar İletişim Merkezi (YİMER-157) adıyla kurulan, önce Türkçe,
            İngilizce, Arapça  ve Rusça  dillerinde  hizmet veren,  1  Nisan  2016  tarihi  itibari ile
            de Almanca ve Farsça dillerinde de hizmet vermeye başlayan “YİMER-157” telefon
                        . 126
            bilgi hattıdır.   6 dilde 7 gün 24 saat kesintisiz hizmet veren YİMER-157 hattı,
            gereken durumlarda yabancıların kolluk birimleriyle temasa geçebilmesi adına dolaylı
                                                  127
            olarak tercüme hizmeti de sunmaktadır.  Bu hattı arayanların sayısı her geçen gün
            artmaktadır. YİMER-157 hattı, günde ortalama 2.987 kez aranmaktadır. 128

            126  Bkz. http://yimer.gov.tr/; erişim tarihi: 08/08/2017.
            127  T.C. İçişleri Bakanlığı, “2015 Türkiye Göç Raporu”, Göç İdaresi Genel Müdürlüğü Yayınları, Yayın No:
            35, Ankara, 2016, s.106-107.
            128  GİGM’in 14/08/2017 tarihli ve 36775 sayılı yazısından alınmıştır.


                                                                   TÜRKİYE’DEKİ SURİYELİLER ÖZEL RAPORU  119
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124