Page 188 - temel-haklar
P. 188

Mahkemenin madde 7’de “kanun” denildiğinde, bu terimin yazılı ve
            yazılı olmayan kanunlar ile erişilebilirlik ve öngörülebilirlik de dahil
            olmak üzere niteliksel şartları zımnen ifade ettiği kabul edilmektedir
            (Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarından Örnekler, Avrupa
            Konseyi Yayınları, Gilles Dutertre, s.s135 163).
               40) Ceza Hukuku kökenli bir ilke olan “lehe olan hükmün uy-
            gulanması ilkesi”; işlendiği zamanın hukuki normları uyarınca suç
            sayılan bir fiil sonradan yürürlüğe giren bir düzenleme ile suç olmak-
            tan çıkarılmış bulunuyorsa veya sonradan yürürlüğe giren düzenleme
            suçun işlendiği zaman mevcut olan düzenlemeye göre suçlunun lehin-
            de ise, sonraki normun daha önce işlenmiş olan fillere uygulanmasını
            öngörmektedir.
               Kural olarak idari işlemlerin yargısal denetimi tesis edildiği tarihte
            yürürlükte bulunan mevzuata göre yapılmaktadır. Bu anlamda idari
            işlem niteliğindeki disiplin yaptırımının da tesis edildiği tarihte yü-
            rürlükte bulunan mevzuata göre yargısal denetiminin yapılması ge-
            rekmekte ise de, ilke olarak suç ve cezada lehe olan normun uygulan-
            ması kuralının disiplin cezaları yönünden de geçerli olduğunun kabulü
            gerekmektedir.
               Dolayısıyla, fiilin işlendiği tarih itibariyle yürürlükte bulunan mev-
            zuat ile daha sonra yürürlüğe giren mevzuat hükümleri farklı ise disip-
            lin cezası ile cezalandırılacak olan kişilerin lehine olan mevzuat hük-
            mü dikkate alınmalıdır. (Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu
            26/11/2012 tarihli ve E: 2008/3476, K: 2012/2256 sayılı kararı).

               41) Gerek AİHS 7. maddesine ilişkin AİHM’nin yukarıda yer
            verilen içtihadı, gerekse de bahse konu Danıştay İDDK kararı
            kapsamında, 926 sayılı Kanunun 50 inci ve 94 üncü maddele-
            rinde değişiklik yapan 31/1/2013 tarihli ve 6413 sayılı TSK Di-
            siplin Kanununun yürürlüğe girdiği tarihe kadar, şikayetçinin
            günübirlik giriş kartının elinden alınması ve yeniden bir kart
            düzenlenmemesi işleminin AİHS 7. maddesine uygun olduğu
            kanaati ve sonucuna ulaşılmakla birlikte, İDDK’nın suç ve ce-
            zada lehe olan kuralın uygulanması kuralının disiplin yaptı-
            rımları yönünden de geçerli bir ilke olduğu yönündeki içtihadı
            doğrultusunda 6413 sayılı TSK Disiplin Kanununun yürürlü-
            ğe girdiği tarih itibarıyla, mevzuat değişikliği ile oluşan yeni




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  183
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193