Page 360 - temel-haklar
P. 360
acele yazılar yazarak, uzlaşma sonucunda mülkiyet sahibine uzlaşılan
tutarın yatırılması için gerekenin yapılmasını istediği,
12.3) Son olarak 12/03/2015 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığından
gelen yazıda ödeneğin bütçe imkanları ölçüsünde ilerleyen zamanlar-
da değerlendirileceği hususunun Valiliğe bildirildiği, anlaşılmıştır.
D. Kamu Denetçisi Zekeriya Aslan’ın İnceleme ve Araştırma
Bulguları
13) Şikâyet konusuna ilişkin olarak idareden bilgi ve belgeler talep
edilmiş, ilgili idarece kararın 4 üncü paragrafında açıklanan bilgi ve
belgeler gönderilmiştir.
III. HUKUKİ DEĞERLENDİRME VE GEREKÇE
A. İlgili Mevzuat
14) İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 17’nci madde-
sinde; “hiç kimsenin keyfi olarak mal ve mülkünden yoksun bırakıla-
mayacağı” düzenlenmiştir.
15) Avrupa Birliği Temel Haklar Şartı’nın “Mülkiyet Hakkı”
başlıklı 17’nci maddesinde; “mülkten yoksun bırakılma sonucunda,
zamanında ödenecek adil tazminat” koşuluna yer verilmiştir.
16) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi 1 No’lu Ek Protokol’ün
1’nci maddesinde; “Her gerçek ve tüzel kişinin mal ve mülk doku-
nulmazlığına saygı gösterilmesini isteme hakkı vardır. Bir kimse,
ancak kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve
uluslararası hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mül-
künden yoksun bırakılabilir. “Yukarıdaki hükümler, devletlerin,
mülkiyetin kamu yararına uygun olarak kullanılmasını düzenlemek
veya vergilerin ya da başka harçların veya para cezalarının ödenmesini
sağlamak için gerekli gördükleri yasaları uygulama konusunda sahip
oldukları hakka halel getirmez.” Şeklinde bir düzenlemeye gidilmiştir.
17) 2709 sayılı T.C. Anayasası’nın “Mülkiyet Hakkı” kenar
başlıklı 35’nci maddesinde; “herkesin mülkiyet ve miras hakkına
sahip olduğu, bu hakların ancak kamu yararı amacıyla, kanunla
sınırlanabileceği ve mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum
yararına aykırı olamayacağı”,
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 355