Page 364 - temel-haklar
P. 364

ancak kanunla öngörülmüş usullerle ve kamu yararı gereği karşılığı
            ödenmek  suretiyle ellerinden alınabileceğini  belirtmiş.  Anayasa’nın
            13 üncü maddesinde  yer alan ölçülülük ilkesi gereği kişilerin mülkle-
            rinden mahrum bırakılmaları halinde elde edilmek istenen kamu ya-
            rarı ile mülkünden mahrum bırakılan bireyin hakları arasında adil bir
            denge kurulması gerekliliğini vurgulamıştır.
               21.2) Anayasa Mahkemesi (E.2012/1246, 06/02/2014) ilgili
            kararında; Bir taşınmazın hiçbir karşılık ödenmeden idareye geçme-
            sini, mülkiyet hakkının sınırlandırılmasını aşan, hakkın özünü zedele-
            yen bir durum olarak belirtmiştir. Bununla beraber gerçek karşılığının
            altında bir bedel ödenerek bir taşınmazın idareye geçmesini de Ana-
            yasa’nın 46. Maddesi hükmüne açıkça aykırılığının yanında mülkiyet
            hakkına Anayasa’nın 13. Maddesinde yer alan ölçülülük ilkesini aşan
            ve mülkünden yoksun bırakılan kişiye ulaşılmak istenen kamu yara-
            rıyla kıyaslandığında ölçüsüzce ağır bir yük getiren ve makul olmayan
            bir müdahale niteliğinde olduğunu ifade etmiştir.

               21.3) Yargıtay Genel Kurulu (Esas:1988/4, Karar:1989/3,Ta-
            rih:20/10/1989)  ilgili kararında; İçtihadı birleştirmeye konu
            sorunun, görüşülmesi sırasında peşin ödeneceğine işaret edi-
            len karşılığın tam karşılık(rayiç bedel) olup olmadığının tartışıldığı-
            nı, bunun tam karşılık olarak değil de, kıymet takdir komisyonunun
            biçtiği değer olarak kabulünün Anayasanın 13/2 nci maddesinde yer
            alan ‘temel hak ve hürriyetlerle ilgili genel ve özel sınırlamalar demokratik
            toplum düzeninin gereklerine aykırı olamaz’ kuralıyla bağdaşmayacağını,
            tam karşılığın peşin ödenmemesi halinde, mülkiyet hakkının özüne
            dokunan bir kısıtlama getirileceğini, böyle bir anlayışın 5 inci madde-
            de belirtilen ‘Devletin temel amaç ve görevleri’ ile bağdaşır nitelikte
            bulunmadığını, benimseyerek söz konusu karşılık sözünün, tam karşı-
            lık (rayiç bedel) olduğunu kabul etmiştir.
               21.4) Danıştay 1. Daire (Esas:2002/147, Karar:2002/144,
            Tarih:01/10/2002)  ilgili kararında:  özetle;  kamulaştırma be-
            delinin geç ödenmesi nedeniyle  … tarafından AİHM’ye yapılan
            43229/98 sayılı başvuruyla ilgili olarak Mahkeme’nin benzer davalar-
            da verdiği kararların gözetilmesi sonucu ‘dostane çözüm’ çerçevesinde
            davacıya her türlü vergi kesildikten sonra net olarak 295.000-Euro tu-
            tarındaki meblağın 4353 sayılı Yasanın 30 uncu maddesi hükmü uya-
            rınca sulhen ödenebileceği, ifade edilmiştir.



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  359
   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369