Page 362 - temel-haklar
P. 362

olarak veya aşağıda belirtilen hallerde eşit taksitlerle ödemek suretiy-
            le kamulaştırma yapabilirler. (Ek:24/04/2001-4650/1 md.)İdareler-
            ce yeterli ödenek temin edilmeden kamulaştırma işlemlerine
            başlanılamaz”,

               “Satın Alma Usulü” başlıklı 8’nci maddesinde;” ..idare, tah-
            min edilen bedel üzerinden pazarlıkla satın alma ve trampa işlemlerini
            yürütmek ve sonuçlandırmak üzere kendi bünyesi içinden en az üç ki-
            şiden teşekkül eden bir veya birden fazla uzlaşma komisyonunu görev-
            lendirir, İdarece, anlaşma tutanağının  tanzim  tarihinden  itibaren  en
            geç  kırk  beş  gün  içinde,  tutanakta  belirtilen bedel ödemeye hazır
            hale getirilerek, bu durum malike veya yetkili temsilcisine yazıyla bil-
            dirilerek tapuda belirtilen günde idare adına tapuda ferağ vermesi is-
            tenir. Malik veya yetkili temsilcisi tarafından idare adına tapuda ferağ
            verilmesi halinde, kamulaştırma bedeli kendilerine ödenir. Bu madde
            uyarınca satın alınan veya trampa edilen taşınmaz mal, kaynak veya
            irtifak hakkı, sahibinden kamulaştırma yolu ile alınmış sayılır ve bu
            şekilde yapılan kamulaştırmaya veya bedeline karşı itiraz davası açıla-
            maz.” Hükümlerine yer verilmiştir.
               B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               20) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) kararlarından
            örnekler:
               20.1) Pincova ve Pinc/ÇEK CUMHURİYETİ davasında; Mah-
            keme söz konusu davada tazminat miktarının tayininde benimsenen
            yöntemin birey üzerindeki etkisine odaklanmıştır. Mahkeme oybirliği
            ile verdiği kararda, eski rejim sırasında haksız yere el koyulan mülk-
            lerin iadesini düzenleyen yasal düzenleme çerçevesinde ödenebilir
            olan, başvurucunun otuz yıl önce söz konusu taşınmaz için ödemiş ol-
            duğu satış fiyatı temelinde belirlenen tazminatın başvurucuları ‘aşırı
            bir  yüke’ katlanmak durumunda bıraktığını belirtmiştir. Bu miktar
            başvurucuların başka bir konut almasına imkân vermemektedir; bu
            sebeple, başvurucuların buna bağlı olarak ortaya çıkan ‘belirsiz ve bu
            nedenle zor sosyal durumu’ göz önünde bulundurulmamıştır.( .(D.J.
            Harris, M.O’Boyle, E.P.Buckley,Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hu-
            kuku, Yüksek Yargı Kurumlarının Avrupa Standartları Bakımından
            Rollerinin Güçlendirilmesi Ortak Projesi, Avrupa Konseyi 2013, 1.
            Baskı, syf 706)




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  357
   357   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367