Page 383 - temel-haklar
P. 383
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
28. Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
şında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil, aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
29. 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
başlıklı 6 ncı maddesinde; Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşit-
lik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, ka-
rarların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi,
kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi
iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
bulunup bulunmadığını gözeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönet-
melik hükmünde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği
Temel Haklar Şartının 41 inci maddesinde de iyi yönetim hakkından
bahsedilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından
kabul edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasası”nda da yer verilmiş-
tir.
30. Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; şikayet başvurusu kapsamında Kurumumuzca istenilen bilgi ve
belgelerin idare tarafından süresi içerisinde ve gerekçeli olarak Ku-
rumumuza gönderildiği, şikâyetçinin ilk başvurusu hakkında verilen
gönderme kararı sonrası verilen cevap ile idarenin “makul sürede
karar verme”, “hesap verilebilirlik”, “kararların gerekçeli olma-
sı” yönlerden iyi yönetişim ilkelerine uygun davrandığı; ancak
“haklı beklenti” ile şikayet sahibine gönderme kararımız üzerine
verilen cevapta bu karara karşı hangi sürede hangi mercilere başvuru-
labileceğinin gösterilmemesi nedeniyle “karara karşı başvuru yol-
larının gösterilmesi” ilkelerine uygun davranmadığı anlaşılmış
olup, idarenin bundan böyle bu ilkelere de uyması beklenmek-
tedir.
378 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU