Page 463 - temel-haklar
P. 463
sözü edilen mevzuat ve Yargıtay kararları karşısında usulüne uygun
olarak yapılmış bir tebligattan söz edilmeyecektir.
17) Ayrıca idarece tebligat çıkarılan adresin şikayetçinin
adres kayıt sistemindeki (mernis) adresi olduğunu savunulsa
da; 12 numaralı paragrafta sözü edilen Yargıtay ilamı gereğince,7201
sayılı Tebligat Kanunu’nun 21 inci maddesinin ikinci fıkrası gereğin-
ce tebligat yapılabilmesi için tebliği çıkaran mercice, tebligat çıkarılan
adresin, muhatabın adres kayıt sistemindeki adresi olduğuna dair teb-
liğ evrakı üzerine kayıt düşülmesi zorunludur Ancak, somut olayda,
tebliğ mazbatası bu hususta bir meşruhat içermemektedir. Kaldı ki bu
halde dahi söz edilen Kanun’un 23 üncü maddesinin yedinci fıkrası
gereğince adreste bulunmama sebebinin tebliğ mazbatasına yazılması
gerekmektedir.
18) Sonuç olarak yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar,
anılan mevzuat hükümleri, yargı kararlar ile dosya içindeki
bilgi ve belgeler bir bütün olarak değerlendirildiğinde; İda-
re, başvuranın başvurusunu, usulüne uygun tebliğ edilmeyen tebligat
tarihini esas alarak reddetmiştir. Bu tebligat, yukarıdaki paragraflarda
açıklandığı üzere, hukuka uygun değildir. Tebliğ sırasında mevzuat ge-
rekleri yerine getirilmemiştir. Ayrıca İdare başvuranın şikayet konusu
tebligatın içeriğini öğrendiği tarihten itibaren ,6292 sayılı Yasa’nın 8
inci maddesinde belirtilen 3 aylık sürede, idareye başvurmadığını id-
dia etmediği gibi, başvuranın bu süreyi geçirdiğine dair dosya içeriğin-
de bilgi, belge ve bulguya rastlanılmamıştır. Bu itibarla, 10.3 numara-
lı paragrafta belirtilen Yönetmelik hükmü gereğince, başvurucunun
20/11/2015 tarihli dilekçe ile İdareye yaptığı başvurunun süresinde
olduğunun kabulü gerekeceğinden, İdarece usulsüz tebliğe dayanıla-
rak şikayetçinin hak sahipliğinin düşürülmesinin hukuka uygun olma-
dığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
19) Anayasanın 35 inci maddesinde herkesin mülkiyet hakkına sa-
hip olduğu, bu hakkın ancak kamu yararı amacıyla, kanunla sınırla-
nabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına aykırı
olamayacağı düzenlenmiştir. BM İnsan Hakları Evrensel Beyanname-
sinin mülkiyet hakkını düzenleyen 17 nci maddesi, “Hiç kimsenin key-
fi olarak mülkiyetinden yoksun bırakılamayacağı” hükmünü amirdir.
458 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU