Page 465 - temel-haklar
P. 465

Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları Avru-
            pa Sözleşmesinde yazılı ve güvence altına alınmış olan başkaca bir in-
            san hakkı ihlalinin tespit edilemediği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
               F. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
               23) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
            yışında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri de-
            ğil aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem  tesis etmeleri
            beklenmektedir.

               24) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazetede
            yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
            İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri”
            başlıklı 6 ncı maddesinde, Kurumun, inceleme ve araştırma yaparken
            insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ay-
            rımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanılmaması; eşit-
            lik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verilebilirlik, haklı
            beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hak-
            kı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, kararın geciktirilmeksizin bil-
            dirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun
            işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gö-
            zeteceği düzenlenmiştir. Söz konusu Yönetmelik hükmünde yer alan
            ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel Haklar Şartının 41
            inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahsedilmekte olup benzer
            ilkelere Avrupa parlamentosu tarafından kabul edilen “Avrupa Doğru
            İdari Davranış Yasası’nda da yer verilmiştir.

               25) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme netice-
            sinde; şikâyetçinin başvurusu ile ilgili yaptığı itiraza idare tarafından
            gerekçeli olarak cevap verildiği, böylece “kanunlara uygunluk, hesap
            verilebilirlik”  ilkelerine uygun davranıldığı  anlaşılmıştır. Ancak
            İdarenin, şikâyetçinin başvurusu  ile ilgili yaptığı itiraza süresi içeri-
            sinde cevap vermesi karşısında, Kurumumuzca istenilen bilgi ve belge-
            leri süresi içerinde göndermediği gibi şikâyetçinin başvurusu ile ilgili
            yaptığı itirazını  gerekçeli  olarak reddetmesine  rağmen, karara karşı
            başvuru yolunu göstermediği belirlendiğinden, iyi yönetim ilkelerin-
            de vurgulanan “ makul sürede karar verme, kararın geciktirilmeksizin
            bildirilmesi, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi” ilkelerine






           460   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470