Page 614 - temel-haklar
P. 614

Mahkeme tarafından verilen kararda, idareye tanınan bu takdir
            yetkisi sınırsız olmayıp, takdir yetkisinin objektif ölçütler doğrultu-
            sunda kamu yararı ile birey yararı gözetilerek kullanılması gerektiği;
               İdareye tanınan takdir hakkının (yetkisi) hiçbir zaman mutlak ve
            sınırsız olmadığı; kamu hizmetinin verimliliği, etkinliği ve kamu ya-
            rarı ile kişi yararı arasında bir denge kurulması zorunluluğu, bu hak
            ve yetkinin sınırını oluşturduğu ve dava konusunu teşkil eden davacı-
            ya muvafakat verilmemesi işleminde idarece takdir yetkisinin, kamu
            yararı ile birey yararı dengesi gözetilerek ve objektif ölçütlere bağlı
            kalınarak kullanıldığından bahsetmenin mümkün olmadığı; tüm bu
            nedenlerle, tesis edilen dava konusu işlemin sebep ve amaç unsurları
            yönünden hukuka aykırı olduğu şeklinde karar verdiği görülmüştür.
               C. Kamu Denetçisi Mehmet ELKATMIŞ’ın Kamu Başdenetçi-
            sine Önerisi
               13) Kamu Denetçisi inceleme ve araştırması sonucunda, şikayet-
            çi ...’in silah taşıma ruhsatı talebinin reddine ilişkin idari işlemin geri
            alınması yönünde Diyarbakır Valiliğine tavsiyede bulunulmasını öner-
            miştir.
               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme ve Gerekçe

               14) Kararımızın 3 nolu paragrafında açıklandığı üzere şikayetçi,si-
            lah ruhsatı talebinin reddine dair işlemin geri alınmasını ve kendisine
            silah ruhsatı verilmesini talep etmiştir. İdare ile şikayetçi arasındaki
            uyuşmazlık; idarenin işleminin, hukuka ve hakkaniyete uygun olup
            olmadığı,idarenin şikayetçinin silah taşıma ruhsatı talebini reddine
            ilişkin idari işlemdeki takdir yetkisinin değerlendirilmesi noktasında
            toplanmaktadır.
               15) İdari işlemler tesis edilirken idarenin kullandığı yetkileri bağlı
            yetki ve takdir yetkisi olarak ikiye ayırabiliriz. Bu bağlamda idari işle-
            min yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarının tümünün hukuk
            kuralları tarafından önceden belirlenerek, idareye belli bir yönde ha-
            reket etme hususunda bir tercih tanınmamışsa veya idareye belli bir
            tasarrufta bulunması kesin olarak emredilmişse bağlı yetkiden, idare-
            nin nerde ve nasıl bir tasarrufta bulunacağının hukuk kuralları ile ön-
            ceden kesin bir şekilde belirlenmediği durumlarda ise idarenin takdir




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  609
   609   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619