Page 615 - temel-haklar
P. 615

yetkisinden bahsedebiliriz (KALABALIK, Halil “İdare Hukukunda
            Takdir Yetkisi Kavramı Ve Benzer Kurumlarla Karşılaştırılması” Gazi
            Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, Aralık 1997).
               16) Bu bağlamda takdir yetkisini, idarenin belli şart ve durumların
            meydana gelmesi halinde belli bir kararı alıp almamak veya kanunda
            öngörülen değişik çözümler arasında bir seçim yapmak konusunda ta-
            nınan bir serbestiye ya da belirli bir konuda karar alabilmek için hangi
            şart ve durumların ortaya çıkması gerektiğini tespit etmek imkânına
            sahip olması olarak tanımlanabilinir (KALABALIK, Halil “İdare Huku-
            kunda Takdir Yetkisi Kavramı Ve Benzer Kurumlarla Karşılaştırılması”
            Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 1, Sayı 2, Aralık 1997).
               17) Toplum hayatının zorunlulukları, ortak-medeni ihtiyaçların
            günden güne artması ve devletin görevleriyle ilgili anlayışların değiş-
            mesi sonucu idarenin yerine getirmekle yükümlü olduğu kamu hiz-
            metlerinin alanının sürekli artması kanun koyucunun idareye takdir
            yetkisi vermesini kaçınılmaz hatta zorunlu kılmaktadır. Ancak idari
            işlemlerin tesisinde, kanun koyucu tarafından idareye tanın-
            mış olan takdir yetkisinin hiçbir zaman mutlak ve sınırsız ol-
            madığı ve idarenin takdir yetkisini kullanılırken bazı ölçü ve
            ilkeler nezdinde hareket etmesi gerektiği muhakkaktır. Kara-
            rımızın “B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar” başlığı altındaki
            paragraflarda açıklandığı üzere; idari işlemlerde takdir yetkisinin kul-
            lanılmasına ilişkin olarak Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin, Da-
            nıştay’ın, Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin kararlarında da bu ölçü
            ve ilkelere değinilmiştir.
               18) Bununla birlikte Anayasamızın 2 nci maddesinde, hukuk dev-
            leti ilkesine;10 uncu maddesinde ise herkesin dil, ırk, renk, cinsiyet,
            siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım
            gözetilmeksizin kanun önünde eşit olduğuna, devlet organları ve ida-
            re makamları bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun
            olarak hareket etmek zorunda olduğuna vurgu yapılarak idarenin tak-
            dir yetkisini kullanmasına ilişkin bazı genel ölçü ve ilkelerde getiril-
            miştir. Ayrıca Öğretide de idarenin takdir yetkisinin kullanırken yasa-
            ların koyduğu sınırlar içerisinde hareket etmesi, eşitlik ilkesine riayet
            etmesi, kamu yararı için kullanması ve gerekçeli olması gibi ilkelere






           610   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   610   611   612   613   614   615   616   617   618   619   620