Page 88 - temel-haklar
P. 88

31) Türk hukuk sisteminde idare, anayasa ve kanunlara uygun ol-
            mak ve onlara dayanmak kaydı ile gerekli genel düzenleyici işlemleri
            kabul etmek, idari işlemleri tesis etmek ve eylemlerde bulunmak yetki
            ve görevine sahiptir. Yönetmelik gibi genel idari düzenleyici işlemleri-
            nin, Anayasa ve kanunlara uygun olarak tesis edilmesi zorunlu olup,
            temel hak ve özgürlükleri ilgilendiren hususların idari düzenlemeler
            ile esaslarının belirlenmesi ve sınırlanması mümkün değildir.

               32) Anayasa ve kanunların sınırlarını çizdiği bir temel hak veya öz-
            gürlüğün ayrıntıları ise idari düzenleyici işlemler ile her zaman düzen-
            lenebilir. İdare bu durumda, ilgili kanun metninin tanımladığı alanlar
            içerisinde takdir yetkisini kullanarak inisiyatif kullanmakta her zaman
            serbesttir. Fakat takdir yetkisinin kullanılmasında ise “eşitlik ilkesi”
            bağlayıcı temel hukuk kuralıdır.

               33) Bir kanuna dayanmayan, diğer anlatımla kanun metninin esa-
            sını ve sınırlarını tespit etmediği bir hak ve özgürlük alanının idari
            nitelikteki düzenleyici işlemler ile belirlenmesi hususu ise Anayasanın
            13’üncü maddesine aykırılık teşkil eder.
               34) Polis meslek yüksekokullarına girişte aranan şartları düzenle-
            yen, 17.05.2008 tarihli ve 26879 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan
            Polis Meslek Yüksekokulları Giriş Yönetmeliğinin 8’inci maddesi hük-
            mü, Yönetmelik her ne kadar 4652 sayılı Polis Yüksek Öğretim Ka-
            nununun 30’uncu maddesine dayanılarak çıkarılmış olsa ve aynı Ka-
            nunun 10’uncu maddesinde polis meslek yüksekokullarına genel bir
            atıf yapılmış olsa da 657 sayılı Kanunun 48’inci maddesinde tanımla-
            nan ve devlet memurluğuna alınacaklarda aranan şartları tespit eden
            hükmü, polislik mesleğine girecekler açısından daraltmakta ve sınırla-
            maktadır. Söz konusu Yönetmeliğin ilgili maddesi içerik olarak polis-
            lik mesleğinin gerektirdiği özellikler göz önünde bulundurulduğunda
            idarenin takdir asına yol açan bu hükmün, ilgili Kanunda içerik olarak
            kaynak bulacak şekilde hukuki düzenleme getirilmesi gerekmektedir.

               35) Ayrıca, öğrenimlerini başarı ile tamamlamalarının ardından
            aynı unvan altında yani “aday polis memuru” olarak atanan PYMO
            ve POMEM öğrencilerinin, eğitim kurumlarına girişlerini ayrı ayrı
            düzenleyen PYMO Giriş Yönetmeliğinde yer alan “üst sınırı bir yıl
            veya daha fazla hapis cezası öngörülen kasten işlenmiş suç”-
            tan mahkûmiyet tanımı ile POMEM Giriş Yönetmeliğinde yer alan




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  83
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93