Page 92 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 92
2. GÜN
BİRİNCİ OTURUM İKİNCİ BÖLÜM
SORUN&CEVAP
DR. FUAT OKTAY
Oturum Başkanı - Başbakanlık Müsteşarı
Ben teşekkür ediyorum Mehmet Bey. Şimdi aslında birinci bölümde biraz
daha böyle hem İran’ın, Rusya’nın ve Sırbistan’ın biraz daha göç ve mülteci
politikalarını dinlemiş olduk aslında ombudsmanlarımızdan.
Ben müsaade ederseniz birkaç kelime ile olmazsa ben söyleyeyim, burada
belki huzurunuzda Başbakanlık Müsteşarı olarak bulunuyorum ama asıl son
5-6 yılım benim şahsen neredeyse mültecilerle birlikte yaşayan birisiyim. Sa-
hada yaşayan birisiyim; gerek Suriye, Irak, Somali, Myanmar, birçok ülkede
sivil toplum kuruluşlarıyla ve de kamu kurumlarıyla birlikte. Gördüğümüz
şuydu, benim sahadan öğrendiğim şuydu, sistematik yaklaşmadığınız sü-
rece ve popülist yaklaştığınız sürece sonuç alma şansınız yok. Mutlak ve
mutlak bir sistem kurmak zorundasınız, politikalarınız mutlak net olmak zo-
runda ve kurduğunuz sistem çerçevesinde gerek kamu kurum ve kuruluşla-
rı gerekse de sivil toplum kuruluşları ve tüm paydaşların görev alanları, so-
rumlulukları net olmalı. Ne kadar net olursa o kadar sonuç alabiliyorsunuz.
Paydaşlardan kastım da sadece ulusal boyuttaki paydaşlardan da bahset-
miyorum, uluslararası da dahil buna, bütün kurum ve kuruluşlar, Birleşmiş
Milletler de dahil.
Şimdi ombudsmanlık boyutuna baktığımızda Kamu Denetçiliğinde, biz bel-
ki bu alanda gerek UNHCR gerek Birleşmiş Milletler tarafından dünyadaki
en iyi sistemlerden birisi, gerekse Avrupa Birliği’ni aslında, kurduğumuz ifa-
de edilirken bile bizim özellikle Suriyelilerle ilgili dün Sayın Başdenetçimiz
de ifade ettiler hatta ombudsmanlarımızdan, misafirlerimizden birisi “bizi
de mülteci olarak alır mısınız su şartlarda?” gibi bir şey de bulundular. Hani
imkanları olabildiğince açmamıza rağmen kendi Kamu Denetçiliği müesse-
semiz bizi her zaman sorgulamıştır. Yani herhangi bir mülteciden, Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşından bahsetmiyorum, herhangi bir Suriyeli, Iraklı
veya başka bir mülteci veya göçmenden herhangi bir şikâyet aldığında, bir
dilekçe aldığında doğrudan bize gelmiştir, Sayın Denetçimiz de burada-
lar ve sizinle ile ilgili yani Türkiye ile ilgili aldığı hizmetlerle ilgili “şöyle bir
şikâyet var veya bu hizmetin geliştirilmesiyle ilgili şöyle bir öneri var, siz bu
konuda ne durumdasınız veya niye daha iyisini yapmıyorsunuz?” anlamında.
90