Page 87 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 87

2. GÜN





            tica talebiyle Sırbistan’da bulunmuyorlar. Sırp yetkililer onları mülteci olarak
            tanımlıyor ve Sırbistan’dan transit geçen bu ülkeyi geçiş olarak kullanan kişi-
            leri mülteci olarak tanımlıyorlar. Tabii bazı göstergeler var; genelde Sırbistan
            güzergâhını kullananlar Almanya’ya ulaşmaya çalışıyor, İskandinav ülkelerine
            ve diğer AB ülkelerine ulaşmaya çalışıyorlar.

            Mülteciler birkaç gün Sırbistan’da kalıyorlar, en fazla 1 ay ya da 2 ay Sırbis-
            tan’da kalıyorlar ve bu noktada mültecilerin statüsü açısından Sırbistan’ın li-
            beral bir modeli vardır. Mülteciler Sırbistan’a Makedonya ve Bulgaristan üze-
            rinden geçebiliyorlar, ondan sonra Sırbistan topraklarından serbestçe geçip
            Kuzey’deki Suriye sınırına doğru gidiyorlar ve yine resmi olmayan bir şekilde
            Macaristan’a ve Hırvatistan’a geçiyorlar. 2015 yılındaki mülteci krizinde 600
            binden fazla mülteci kayıtlıydı ülkemizde. Macaristan neredeyse tamamıyla
            sınırını, Sırbistan ile olan sınırını kapattı. Diğer komşu ülkemiz Hırvatistan ise
            mültecilere sınırlarını 2016 yılında kapattı. Bugün yaklaşık 10 bin mülteci ve
            göçmen Sırbistan’da sıkışıp kalmış durumda. Aslında bizim ülkemizde diğer
            AB ülkelerine gitmek üzere geçmiş olmalarına rağmen. Mülteciler genellikle
            Pakistan’dan ve Afganistan’dan gelen gençler, genç erkekler. Gerçekten çok
            gençler hatta 10 ile 25 yaşları arasında olduğunu söyleyebiliriz Sırbistan’daki
            göçmenlerin. Göçmenlerin çoğu Sırbistan’da birçok mülteci merkezlerinde
            kalıyor.  Refakatçisiz  çocuklara  gelince,  refakatçisiz  çocuklar  18  yaşının  al-
            tında olan kişiler için özel merkezlerimizde kalıyorlar. Bu merkezlerde gıda,
            hıfzıssıhha gibi hizmetler veriliyor. Ancak yaklaşık bin kadar göçmen resmi
            kurumlarda kalmak istemiyorlar ve alternatif çözümler arıyorlar kendilerine
            Sırbistan’da. Resmi olmayan ve uygun olmayan yerlerde kalıyorlar, mesela
            terk edilmiş barakalar ve terk edilmiş eski dükkânlarda kalıyorlar.

            Sırbistan’da göçmenler herhangi bir şekilde idari gözetim altında tutulmu-
            yor veya hareketleri kısıtlanmıyor. Sırbistan’da serbest bir şekilde, Sırbistan
            toprakları içerisinde hareket edebiliyorlar, böyle liberal bir modelimiz var
            bizim. Aslında ilk bakışta güzel görünüyor bu model ve uluslararası stan-
            dartlara da uygun bu model. Ancak bu liberal modelin oldukça fazla yan
            etkisi olduğunu da söyleyebiliriz. Birincisi, riskler yüksek yani Sırbistan’ın
            içerisindeki göçmenler kaçakçıların mağduru olabilirler ya da korunmayan
            durumları başkaları tarafından kullanılmaya çalışılabilir. Macaristan ve Hır-
            vatistan sınırları tamamıyla kapalı demiştik, o yüzden kaçakçılar göçmenle-
            rin sınırları geçebilmeleri için tek araç haline gelmiş durumda. Sırbistan’ın
            bu liberal yaklaşımı göçmenler konusunda özellikle hareketlerinin kontrol
            edilmemesi resmi olmayan bir sistem yarattı yani mültecilerin sınırları olabil-
            diğince hızlı bir şekilde, resmi olmayan bir şekilde geçmelerine çalışmasına


                                                                        85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92