Page 88 - uluslararsi-ombudsmanlik-sempozyumu-2017
P. 88

2. GÜN





                  neden oldu. Yani acaba diğer AB ülkeleri gibi Sırbistan da bu liberal model-
                  den vazgeçip daha kısıtlayıcı bir model kurmayı düşünmeli mi?
                  Son 4 yılda Sırbistan’da Ombudsmanlık Kurumu, mültecilerin haklarının ko-
                  runması konusunda çok sıkı bir şekilde çalıştı. Sırbistan’daki Ombudsmanlık
                  Kurumu ve doğal önleyici mekanizmaları politikaların ilerlemesini ve mülteci-
                  lere ve göçmenlere muamele ile ilgili iyileştirmeleri sağladı. Sırbistan’da Om-
                  budsmanlık Kurumu etkili, yasal iltica süreçlerini oluşturmaya çalışıyor. Sırbis-
                  tan’da Ombudsman bu merkezleri gezmeye, ziyaret etmeye devam edecek
                  ve mültecilerin hareketlerinin kısıtlandığı yerleri ziyaret etmeye devam ede-
                  cek. Şimdiye kadar yaklaşık 100 ziyaret gerçekleştirildi. Daha sonra Ombuds-
                  man mültecileri izlemeye devam ediyor, bazı raporlar hazırlıyor ve bu raporla-
                  rın amacı mülteci ve göçmenlere yapılan muamelenin iyileştirilmesidir.

                  Özellikle bir de şu konuya dikkat edeceğiz; hassas gruplara nasıl davranıl-
                  maktadır? Hassas grupların arasında 18 yaşından küçükler, engelliler, yaşlılar,
                  kadınlar, gebe bireyler ve sağlıksız bireyler yer alıyor. Şunu da hatırımızda
                  tutmamız gerekiyor; sınırların kapalı olması demek mültecilerin Sırbistan’da
                  sıkışıp kalmış olması demek ve dolayısıyla bu koşullarda Sırbistan’da Ombu-
                  dsman etkili bir şekilde ülkedeki mültecileri Sırp Toplumuna entegre olması
                  için çalışıyor. Onlara kalacak yer sağlanması gibi birçok yardım da yapıyor. Bir
                  dakikamız daha kaldı. Psiko-sosyal destek veriliyor, eğitim hizmetleri, sağlık
                  hizmetleri veriliyor, dini haklarını kullanabilmeleri sağlanıyor ve bunun gibi
                  birçok  hizmet  sağlanıyor.  Sırbistan’da  Ombudsman,  Sırbistan’daki  devlet
                  makamlarının pro-aktif bir yaklaşım sergilemesini sağlamaya çalışıyor ve hani
                  gelecekteki mülteci ve göç zorluklarıyla ilgili çalışmalarını sürdürüyor. Sırbis-
                  tan’da ulusal önleyici mekanizma ve Ombudsmanlık Kurumu ilgili yani mülte-
                  cilerle çalışan ulusal kurumlarla, uluslararası kuruluşlar, STK’lar ile akademik
                  kurumlarla ve basın ile işbirliği yapmakta bu konuda ve şunu da söylemek ge-
                  rekiyor; Sırbistan’daki Ombudsmanlık Kurumu diğer ülkelerin Ombudsmanlık
                  Kurumlarıyla birlikte çalışmakta aynı zamanda.
                  Özetle, şunun altını çizmek istiyorum; şu anda bizim göçmen yahut da mül-
                  teci olarak kabul ettiğimiz insanlar, geçiş halindeki insanlar genellikle mağ-
                  dur ve kendilerinin yaratmadıkları sebeplerden ötürü mağdur olmuş insan-
                  lardır. Lütfen kısa tutabilir misiniz denildi, peki.
                  Öncelikle onlara “merhaba, hoş geldiniz” diyoruz, onları karşılıyoruz, ondan
                  sonra da birden kısıtlamalarla karşılaşıyorlar. Bizce Ombudsmanların rolü,
                  bu durumda çok önemlidir.
                  Çok teşekkürler, sağ olun.



                  86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93