Page 203 - yargi-ozel-raporu
P. 203

bağımsızlığın güçlenmesi, yargının tarafsızlığının geliştirilmesi, yar-
                      gının verimli ve etkili çalışmasının sağlanması ve yargıya güvenin
                      artırılması için ilgili bütün kurumların üzerine düşen sorumluluğu
                      yerine getirerek, gerekli çalışmalara ivedilikle başlaması önem arz et-
                      mektedir.

                      (351) Maalesef idarede, yargı teşkilatında yasa dışı örgütlenen gizli
                      yapılanma, Yargıtay’da da gözlemlenmektedir. Özellikle, 2011 yılın-
                      da Yargıtay’a atanan 160 üyenin 130’unun gizli (yasa dışı) yapılan-
                      ma mensubu olduğu, bu atamanın gelenekleri alt üst ettiği bilin-
                      mektedir. Adalete ve objektifliğe itibar etmeyip aldıkları talimatla
                      harekete geçen, Yargıtay’ı dizayn eden, sembolik ve şekli seçimler
                      vasıtasıyla (yapılan bu seçimlerin atama şeklinde sonuçlandığı) sa-
                      yıları 160 kişiye ulaşan bu yapı son dönemde gerçekleştirilen bazı
                      daire başkanlığı seçimlerini de uzun süreyle kilitlemiştir. Gerek ilk
                      derece gerekse üst derece mahkemelerinde kabul göremeyecek olan
                      bu örgütlenmenin sadece yüksek yargıda söz konusu olmadığı, ilk
                      derece mahkemelerinde de bu örgütlenmenin bulunduğu bilinmek-
                      tedir. Rakam vermek gerekirse yaklaşık 4500 gizli (yasa dışı) yapı-
                      lanma mensubu veya sempatizanı olan bu yapının hukuk ve adalet
                      adına yargı yetkisini kullanması toplumsal barışta büyük tahribatlara
                      yol açacağından, bu cemaate mensup ilk derece mahkemelerindeki
                      hâkim savcılar ile ilgili masumiyet karinesi de gözetilerek bu kişi-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      lerle ilgili bilgi ve belgeler toplanmalıdır. Buna bağlı olarak, Adalet
                      Bakanlığınca hazırlanacak kanuni düzenleme ile söz konusu yargı
                      mensuplarının özlük hakları ve müktesebatları korunmak şartıy-
                      la farklı kamu kuruluşlarının hukuk bölümlerinde istihdamlarının
                      sağlanması yargının geleceği için son derece önem arz etmektedir.
                      Bu yapı sistem içinde kalmaya devam ettikçe (bu öneriye Yüksek
                      Mahkemeler de dâhil) köklü çözüm üretmek mümkün olmaya-
                      caktır. Bir diğer yönden, haklarında idari disiplin ve soruşturma
                      sonucu yasa dışı işlem yapıp karar verdiği ve eylemde bulundu-
                      ğu, bu yapının talimatıyla hareket ettiği tespit edilenler, HSYK
                      tarafından yargıdan ihraç edilmelidir. Bölge adliye ve bölge idare
                      mahkemelerinin (istinaf) faaliyete geçecek olması nedeniyle Yargı-
                      tay’ın iş yükünde önemli ölçüde azalma sağlanacağından, Yargıtay’ın
                      üye sayısının düşürülmesi gerekecektir. Bu bağlamda Anayasanın





                      176
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208