Page 198 - yargi-ozel-raporu
P. 198
azaltılmasında çözüm olarak öngörülmese de istinaf mahkemeleri-
nin faaliyete geçmesiyle bu sakınca da ortadan kalkacaktır. Bununla
birlikte, Yargıtay’ın 2015-2019 Stratejik Planında hedeflendiği üzere
temyiz aşamasındaki zaman zarfının taraflara bildirilmesi usulünün
benimsenmesinin hukukî öngörülebilirlik açısından faydalı olacağı
değerlendirilmektedir. 149
6. Tetkik Hâkimlerinin Sorunları Bölüm 3 Yargıtay
(337) Yargıtay Kanununun 26 ncı maddesine göre, tetkik hâkimleri
kurul ve daire başkanlarının kendilerine verecekleri dosya ve evrakı,
süresinde inceleyerek bir rapor düzenlerler. Kararlara ve yapılacak
işlere ilişkin düşüncelerini rapora yazıp kurullara açıklamakla yeti-
nirler. Birinci Başkan, kurul ve daire başkanlarının verecekleri diğer
görevleri yerine getirirler. Anılan Kanunun 36 ncı maddesine göre
ise, Yargıtay’da yeteri kadar tetkik hâkimi bulunur. Tetkik hâkim-
leri meslekte en az beş yılını fiilen doldurmuş adli yargı hâkim ve
Cumhuriyet savcıları arasından Birinci Başkanlık Kurulunun görüşü
alınarak HSYK tarafından atanır.
(338) Atamanın gecikeceği ve tetkik hâkimine ihtiyacın zorunlu
bulunduğu hallerde boş bulunan tetkik hâkimliği kadrolarına, bu
kadrolara atanma niteliğine sahip hâkimler ve Cumhuriyet savcıları
ilgili kurulca geçici yetki ile görevlendirilebilir. Bu şekilde atanan
veya görevlendirilenler, kurul veya daire başkanının gösterdiği lü-
zum ve Birinci Başkanlık Kurulunun kararı üzerine yetkili kurulca
Yargıtay dışında bir göreve atanabilecektir. Yargıtay ceza ve hukuk
dairelerinde 2015 yılında 1182 tetkik hâkimi görev almaktadır.
150
(339) Yargıtay Kanununun 26 ncı maddesinde de belirtildiği gibi
tetkik hâkimleri ilk derece mahkemelerince verilen ve temyiz edi-
lerek Yargıtay’a gelen dosyaları inceler; rapor düzenlemek sureti ile
düşüncelerini kurullara açıklar. Kurullarda müzakere edilen dosyalar
hakkında verilen kararları yazar. Bir başka ifade ile tetkik hâkimle-
ri, Yargıtay’ın çalışma düzeninde çok önemli bir görev üstlenmekte
149 Yargıtay Başkanlığı Stratejik Planı 2015-2019, sf. 61.
150 Yargıtay Başkanlığı Faaliyet Raporu 2015, sf. 45.
171