Page 510 - yargi-ozel-raporu
P. 510

salt çoğunluk ve gizli oyla aralarından bir başkan ve bir başkanvekili
                   seçerler. YSK’ya Yargıtay ve Danıştay’dan seçilmiş üyeler arasından
                   ad çekme ile ikişer yedek üye ayrılır. YSK Başkanı ve Başkanvekili ad
                   çekmeye girmezler.

                   (1024) YSK’nın kararları kesin olsa da, adı geçen Kurulun mahkeme
                   olarak nitelendirilmesinin uygun olmayacağı değerlendirilmektedir.
                   Zira Anayasanın Üçüncü Bölümünde (I-II başlığı altında), yük-
                   sek mahkemeler tek tek sayılmıştır. Ayrıca YSK, yargı organları ve
                   mahkemeler gibi yargısal faaliyet icra etmemektedir. Bu bağlamda,
                   Kurumumuzun 2015/2608 şikayet numaralı başvuruya ilişkin
                   27/10/2015 tarihinde verdiği tavsiye kararında da belirtildiği gibi;

                   (1025) Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 67 nci maddesinin ikin-
                   ci fıkrasında seçimlerin; “… yargı yönetim ve denetimi altında ya-
                   pılır” hükmü bulunmaktadır. 02/05/1961 tarihli Resmi Gazetede
                   yayımlanan  298  sayılı  Seçimlerin  Temel  Hükümleri  ve  Seçmen
                   Kütükleri Hakkında Kanunun 14 üncü maddesinde ayrıntılı bir
                   şekilde YSK’nın görev ve yetkileri sayılmıştır. 15 inci maddesinde
                   “İl seçim kurulu … il merkezinde görev yapan en kıdemli hakimin
                   başkanlığında merkez ilçe seçim kurulu başkanlarından sonra gelen
                   en kıdemli üyeden oluşur. Kurulun, hakimlerden kurulu iki yedek
                   üyesi vardır…”, 18 inci maddesinde “İlçedeki en kıdemli hakim (ilçe
                   seçim) kurulun başkanıdır” hükümleri yer almaktadır. 298 sayılı Ka-
                   nunun 132 nci maddesinin dördüncü fıkrasında, “Kurulun kararı
                   kesindir. Aleyhine hiçbir mercie ve kanun yoluna başvurulamaz.”
                   düzenlemesi bulunmaktadır. Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun-
                   da (KDK), YSK kararlarının görevi dışında bırakıldığına dair bir hü-
                   küm olmadığından Anayasanın 90 ıncı, AİHS’in 14 üncü maddeleri
                   (etkin başvuru) birlikte gözetilerek YSK’nın kararlarının KDK tara-
                   fından incelenebileceği sonucuna varılmış ve bir bireysel başvuruyla
                   ilgili olarak YSK’ya “Tavsiye” kararı verilmiştir.                   Bölüm 12   Yüksek Seçim Kurulu
                   (1026) YSK’nın “yargı organı” veya “mahkeme” olarak nitelendiri-
                   lebilmesi için, Kanun koyucu tarafından bu durumun Anayasada
                   açıkça düzenlenmesi gerekirdi.  Yargılama faaliyetinin temeli olan
                   aleniyet unsuru ile tez, antitez ve sentez (hüküm) üçlüsü, YSK’nın
                   çalışma usulünde bulunmamaktadır. Ayrıca YSK; kararlarına karşı
                   etkin bir başvuru, kanun yoluna başvurulması gibi yargısal nitelik-




                                                                         483
   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515