Page 511 - yargi-ozel-raporu
P. 511

teki usullere de tabi değildir.  Kurulun üyeleri, yüksek mahkeme
                      üyelerinden oluşsa da Kurulun faaliyetleri, idari eylem ve işlem nite-
                      liğindedir. YSK ve il seçim kurullarının hâkimlerden oluşması, ilçe
                      seçim kurulu başkanlarının hâkim olması, kurulları “yargı organı”
                      ve “mahkeme” olarak kabul etme sonucunu doğurmaz. Kurul, yar-
                      gılama yapmamakta, mahkemeler gibi hüküm vermemektedir. Ör-
                      neğin, YSK’nın, bir kanunun veya maddelerinin Anayasaya aykırı
                      olduğu gerekçesiyle AYM’ye başvurma yetkisi bulunmamaktadır. Bu
                      hususta AYM’nin 18/02/1992 tarihli ve 1992/12 E., 1992/7 K. sa-
                      yılı kararında yer alan;

                      “Bir kuruluşun mahkeme sayılabilmesi için, karar organlarının hakim-
                      lerden teşekkül etmesi, yargılama tekniklerini uygulayarak ve genelde
                      dava yolu ile uyuşmazlıktan ve anlaşmazlıkları çözümlemekle görevli
                      olması ve Anayasa’da sayılan ve başında bir yüksek mahkemenin bulun-
                      duğu yargı düzenlerinden birinde yer alması gereklidir.

                      …
                      Başta Yüksek Seçim Kurulu olmak üzere seçim kurulları Anayasa’nın
                      yargı bölümünde yer almadıkları gibi yargı organlarının sahip olması
                      gerekli olan anayasal niteliklerin tümüne de sahip değildirler.

                      Anayasa ve seçimle ilgili yasalara göre, seçim kurulları genelde seçimin
                      yönetim, denetim ve gözetimi ile görevli olan ve istisnai olarak da seçim-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      le ilgili uyuşmazlıkları çözümleyen kuruluşlardır.

                      Seçimle ilgili uyuşmazlıkları kesin nitelikte olarak çözümlemiş olma-
                      ları, Yüksek Seçim Kurulu’nun tümünün yüksek yargıçlardan kurulu
                      bulunması, il ve ilçe seçim kurulu başkanların yargıç olmaları bu ku-
                      rulların mahkeme olarak nitelendirilmeleri için yeterli değildir…

                      Seçim kurulları ve seçimlerle ilgili yasa hükümleri kendine özgü bir
                      çözüm ve kurallar bütünüdür. Anayasa’nın 79. maddesinde dayana-
                      ğını bulan seçim yasaları ile bu kurullara ve yargıçlara verilen görevler
                      seçimin sınırlan içinde ve kendi bütünlüğü çerçevesinde değerlendiril-
                      melidir.” şeklindeki gerekçesi oldukça açıklayıcıdır. Dolayısıyla YSK,
                      yargı organı veya mahkeme olmayıp idari bir hakimlerden oluşma-
                      sına rağmen yargı dışı kurumdur. Bu konudaki tartışmaların hukuk
                      âleminde sona erdirilebilmesi ancak Anayasada ve kanunda gerekli
                      değişikliklerin yapılmasını gerektirmektedir.


                      484
   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515   516