Page 514 - yargi-ozel-raporu
P. 514
sal bir yetkinin kişisel amaçlar ve tatmin saiki ile kullanılması söz
konusu olacaktır.
(1032) Ülkemiz deneyimleri açısından baktığımızda, adalet sistemi-
mizin bağımsızlık ve tarafsızlığını tehdit eden çok önemli iki kayna-
ğı görmekteyiz. Bunlardan birincisi, yargının kendi bünyesine dair
sorunlar, diğeri ise yargı dışındaki aktörlerden kaynaklanan sorunlar
olarak sıralanabilir.
(1033) Yargı dışındaki aktörlerden kaynaklanan sorunlar, yani yargı-
nın baskı ve vesayet altında bırakılması; geçmiş dönemlerde, yargının
bir “vesayet makamı” olarak siyasete müdahalede bulunması kadar
sakıncalıdır. Yargının, hukuk makamı yerine, bir vesayet makamı
gibi çalışması ne kadar yanlış ise siyasetin yargıya müdahalesi de
aynı derecede hatalı ve tehlikelidir. Bu nedenle yargının, siyaset ku-
rumu veya diğer harici aktörlerden gelebilecek vesayetçi baskılardan
kurtulması gerektiği gibi; yargının kendi içerisinden kaynaklanan ve
yargıyı başta siyaset kurumu, toplumsal yaşam olmak üzere tüm dev-
let kurumları üzerinde bir vesayet makamı konumuna getiren baskı,
tehdit ve güdümlemelerden de temizlenmesi gerekmektedir.
(1034) Siyaset ve yargı kurumları arasında zaman zaman vuku bu-
lan vesayetçi dayatmalar nedeni ile her iki kuruma duyulan güvenin
azaldığını üzüntü ile görmekteyiz. Bu vahim durum, şu an ülke ça-
pında yaşadığımız güncel tüm sorunların temelini oluşturmaktadır.
(1035) Yargının kendi bünyesinden kaynaklanan sıkıntıların da
çok bilinen ve temeli güçlü köklere dayanan sorunlardan oluştuğu
görülmektedir. Bu sorunların en başında da insan faktörünün yer
aldığını düşünmekteyiz. Ekonomi, ulaştırma, siyaset, kamu yöne-
timi vd. tüm alanlarda olduğu gibi adalet sistemimiz açısından da Sonuç, Değerlendirme İle Sorunlara Yönelik Tespit ve Çözüm Önerileri
en temel sorun, insan faktöründe yatmaktadır. Fiziki alt yapı eksik-
liği, mevzuatta aksayan bir dizi sorun ve akla gelebilecek diğer tüm
sıkıntılar; hukukun üstünlüğüne gönülden inanmış, topluma karşı
sorumluluk anlayışını benimseyen ve uluslararası insan hakları stan-
dartları ile donanmış kalifiye insan faktörü ile kolaylıkla üstesinden
gelinebilecek hususlardır.
487