Page 125 - kdk_yillik_rapor2018
P. 125

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 bilgi ve belgelerden anlaşılmıştır. Hakkında ayırma işlemi uygulanmasını gerektirecek
                 başkaca  bir  disiplin  cezası  bulunmadığı  belirlendiğinden,  mağduriyetinin  tespit
                 edilmesine ve giderilmesine yönelik olarak, haklarının iade edilmesine ve göreve iadesine
                 karar verilmesi yönünde Milli Savunma Bakanlığına tavsiyede bulunulmasının uygun
                 olduğu  sonuç  ve  kanaatine  varılmak  suretiyle  başvurunun  kabulüne;  hukuk devleti
                 ve hakkaniyet ilkeleri bakımından bir değerlendirme yapılmaksızın hakkında ayırma
                 işlemi  uygulandığı  tespit  edilen  başvuranın  mağduriyetinin giderilmesine  yönelik
                 olarak, haklarının iade edilmesine ve göreve iadesi için Milli Savunma Bakanlığına
                                      72
                 Tavsiyede Bulunulmasına , karar verilmiştir.
                 Uzlaştırmacı Siciline Kayıt İçin “Kasten İşlenmiş Bir Suçtan Mahkûm Olmamak”
                 Şartının, Birçok Kanun Hükmüne Göre Geniş Tutulması ve Herhangi Bir Üst Sınır
                 Düzenlenmemiş Olması Nedeniyle Bu Hususta Gerekli Düzenlemelerin Yapılması
                 Başvuran, 2014 yılından beri uzlaştırmacı olarak çalıştığını, 30145 sayılı Yönetmelik
                 sonrasında, gerekli eğitimi alarak, sınava katıldığını ve başarılı olduğunu, adli sicil
                 ve arşiv kaydında eski eşinden boşanma döneminde aldığı cezanın arşiv kaydında
                 göründüğünü, adli sicil kaydı nedeniyle uzlaştırmacı olmak için yaptığı başvurunun
                 reddedildiğini, halbuki; eğitime katılmadan ve sınava girmeden önce de adli sicil kaydını
                 verdiğini, uzlaştırmacılık yaptığı dönemde de adli sicil kaydını, talep edilen belgeler
                 arasına ekleyerek uzlaştırmacılık yapmaya başladığını, uzlaştırmacı başvurusunun reddi
                 işleminin anayasanın kazanılmış hakların baki olması ilkesini ihlal ettiğini, bu nedenle
                 mağdur olduğunu, uzlaştırmacı siciline kayıt yapılarak mağduriyetinin giderilmesini
                 talep etmiştir.

                 05/08/2017 tarihli ve 30145 sayılı Resmi Gazete yayınlanan Ceza Muhakemesinde
                 Uzlaştırma  Yönetmeliğinde, uzlaştırmacı olabilmek için aranan şartlarda, genel bir
                 ifade ile “Kasten işlenmiş bir suçtan mahkum olmamak” ibaresi düzenlenmiştir.
                 Uzlaştırmacının görev alanına giren suçların alt sınırı - üst sınırı ve uzlaştırmacılık
                 düşünüldüğünde, böyle bir sınırın düzenlenmemiş olmasının, işin mantığına uygun
                 olduğu  düşünülse de,  Hakimler Savcılar  Kanunun  8 inci maddesinde, hakim  savcı
                 adaylarında aranan şartlar arasında, üç aydan fazla hürriyeti bağlayıcı ceza almaması
                 hükmü düzenlenmiştir. Uzlaştırmacılık kurumunun mahiyeti düşünüldüğünde,
                 herhangi bir kamu görevlisi gibi değerlendirilemeyeceği açıktır.

                 Yapılan incelemede, başvuranın uzlaştırmacı siciline kayıt talebinin, “Kasten
                 işlenmiş bir suçtan mahkum olmamak” şartının sağlanmamış olması nedeniyle, Ceza
                 Muhakemesinde Uzlaştırma  Yönetmeliğinin 48/3-d bendi uyarınca reddedilmesinde
                 hukuka aykırılık tespit edilmemiş olsa da, iddia merci olan savcılar ve karar merci olan
                 hakimler için 3 ay gibi bir üst sınır düzenlenmişken, uzlaştırmacılar için hiçbir süre tayin
                 edilmemiş olmasının hakkaniyete aykırı olacağı açıktır. Bu hususta gereken üst sürenin
                 tayini için, mevzuat değişikliği yapılmasının uygun olacağı kanaatine varılmak suretiyle

                 72 2018/3221 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 31/10/2018 tarihli Tavsiye Kararı


             124 2018 YILLIK RAPOR
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130