Page 204 - kdk_yillik_rapor2018
P. 204
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
toplamda 4.106 adet kararımız ile mahkemelerin iş yükünün azaltılmasına doğrudan
katkımız bulunduğu gibi kamu hizmetlerinin kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap
verebilir ve insan odaklı idarenin oluşumuna da yardımcı olunmuştur. Tüm bunların
sonucunda; Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği şikâyetler ile vatandaşın, kamu
kurum ve kuruluşlarını denetlemesinin vasıtası olmuş, beş yılda bir yapılan
seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere devlet yönetimine vatandaşın
katılımı sağlanmış, böylelikle Kurumumuz doğrudan demokrasinin bir aracı
olarak ülkemizde demokrasinin güçlenmesine katkıda bulunmuştur.
Kurumumuzu diğer denetim mekanizmalarından ayıran en önemli hususlardan birisi
de mevzuat değişikliği de dâhil olmak üzere toplumun genelini etkileyebilecek
tavsiyelerde bulunabilmesidir. Bu itibarla, Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde
verilen kararlar yalnızca başvuruda bulunan tarafı değil; aynı zamanda benzer
durumda olan belki on binlerce belki de yüzbinlerce kişiyi etkileyebilmektedir.
Örneğin ÖSYM’ye verilen sınav saatinden 15 dakika önce sınav binası önünde hazır
bulunma kuralının gözden geçirilmesine ilişkin Tavsiye Kararı sınava giren milyonlarca
adayı ilgilendiren kararlardan birisidir. 2017 yılında yaklaşık 2,2 milyon üniversite
adayından 102.949 adedinin sınava girmediği, 2018 yılında ise 2,4 milyon aday
arasından sınavı geçersiz sayılan kişi sayısının 121.139 olduğu ve bunların büyük
çoğunluğunun sınava giremeyen adaylardan oluştuğu düşünüldüğünde 2018 yılında
yargıda uyuşmazlık çıkarabilecek durumda olan yaklaşık 100 bin adayın söz konusu
Tavsiye Kararımızın sonucundan etkilendiği değerlendirilmiştir.
Yine boşanma aşamasına gelmiş çiftler arasında uzlaşı sağlanması veya boşanmanın en
az hasarla atlatılmasını sağlamak üzere pek çok ülkede yer alan “aile arabuluculuğu”
sisteminin işler hale getirilmesine ve çocukla kişisel ilişki tesisinde icra sisteminin terk
edilmesine ilişkin mevzuat çalışması yapılması hususunda verilen Tavsiye Kararı da
bu nitelikteki kararlara örnek olarak gösterilebilir. Bahse konu Kararımız neticesinde
Adalet Bakanlığı ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı kanun değişikliği
çalışmalarına başlamıştır. Böylece resmi olmayan verilere göre 2017 yılında toplam
139.232 adet boşanma davası açıldığı, 1.463 adet yoksulluk nafakası kararının verildiği
ve kişisel ilişki icra takip sayısının 6.191 olduğu görüldüğünde; çocuk ile kişisel ilişki
tesisine ilişkin uyuşmazlıklar Kurumumuzun Tavsiye Kararı sonrası yapılacak kanun
değişikliğinden doğrudan etkilenecek ve şu anda yaklaşık 50 bin kişi olmak üzere ileriki
yıllarda da benzer konuda yaşanacak uyuşmazlık sayısı buna paralel olarak azalacaktır.
Kurumumuzca verilen ve genele sirayet eden bir başka örnek Tavsiye Kararı da Liseye
Giriş Sınavına (LGS) ilişkindir. Kurumumuz çocuğun yüksek yararı temel alınarak, her
çocuğun evine en yakın okula yürüyerek, yorulmadan, mutlu bir şekilde gidebileceği
okula yerleşebilmesini sağlayacak, yeni bir liseye yerleştirme sistemini oluşturacak
düzenlemeler yapılması hususunda Milli Eğitim Bakanlığına tavsiyede bulunmuştur.
Anılan Tavsiye Kararımız kamuoyunda büyük ilgi görmüş; hatta Cumhurbaşkanlığı
2018 YILLIK RAPOR 203