Page 202 - kdk_yillik_rapor2018
P. 202
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı,
Kamu Görevlileri Etik Kurulu ile Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolunun
açık olduğu, vatandaşların, bazen aynı tarihte, aynı dilekçeyi söz konusu denetim
kurumlarının tamamına gönderebildiği, aynı talep için 10 farklı kuruma başvuru
yapılmasının, bir taraftan kamuda iş yükünü artırırken diğer yandan verimsizliğe yol
açtığı ifade edilmiştir. Bu durumun önüne geçilebilmesi ve vatandaşımızın kamu
hizmetlerinden memnuniyetinin artırılması için yasama, yürütme ve yargı organlarında
görev alanların bir araya gelerek bu konuyu masaya yatırmalarının gerekliliğine vurgu
yapılmıştır.
Bu kapsamda; Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Türkiye Büyük Millet Meclisi
adına denetimin daha da güçlendirilmesi, içerik itibariyle aynı olan dilekçelerin birden
fazla Kurum tarafından incelenmesinin önüne geçilmesi, aynı görevi yapan kurumlar
nedeniyle verimsizlik ve kaynak israfının önlenmesi ve etkin bir denetimle vatandaşın
sorunlarına daha hızlı çözüm üretilmesi, idarelerde oluşan zaman kaybının azaltılması
amacıyla, benzer görev yapan diğer kurumlara dünya örneklerinde görüldüğü üzere
Kamu Denetçiliği çatısı altında yer verilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
5.5 KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN ÜLKEMİZE OLAN KATMA
DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME
Kamu Denetçiliği Kurumu, Anayasamızın 74 üncü maddesinde yer verilen hüküm
gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile
kurulmuş, Anayasal bir Kurumdur. Hukuka, insan haklarına dayalı adalet anlayışına ve
hakkaniyete dayalı olarak çalışan Kurum; idarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine, iyi
yönetim ilkelerinin yerleşmesine, insan haklarının gelişmesine, hukukun üstünlüğünün
sağlanmasına, hak arama kültürünün yaygınlaşmasına ve şeffaf, hesap verebilir insan
odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya çalışmaktadır.
Bu kapsamda Kamu Denetçiliği Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim
ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden Tavsiye Kararları ile idarenin işleyişine
katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride ortaya çıkabilecek
muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun genel gerekçesinde ise; “… idarelerin
mümkün olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari
yargının yükünün azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2018 yılı
içerisinde yaklaşık 500 bin dava yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve
iş yükünü azaltan bir Kurum olarak adalete hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız
arasındadır.
Kurumumuzca, öncelikle yapılan şikâyetlerin mümkün olduğunca hızlı ve etkin
bir şekilde sonuçlandırılmasını sağlamak adına dostane çözüm yöntemi sık sık
kullanılmakta ve böylece adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
2018 YILLIK RAPOR 201