Page 202 - kdk_yillik_rapor2018
P. 202

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı,
               Kamu Görevlileri  Etik Kurulu ile Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolunun
               açık olduğu, vatandaşların, bazen aynı tarihte, aynı dilekçeyi söz konusu denetim
               kurumlarının tamamına gönderebildiği,  aynı talep için 10 farklı kuruma başvuru
               yapılmasının, bir taraftan kamuda iş yükünü artırırken diğer yandan verimsizliğe yol
               açtığı  ifade edilmiştir.   Bu durumun  önüne geçilebilmesi ve vatandaşımızın  kamu
               hizmetlerinden memnuniyetinin artırılması için yasama, yürütme ve yargı organlarında
               görev alanların bir araya gelerek bu konuyu masaya yatırmalarının gerekliliğine vurgu
               yapılmıştır.

               Bu kapsamda; Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Türkiye Büyük Millet Meclisi
               adına denetimin daha da güçlendirilmesi, içerik itibariyle aynı olan dilekçelerin birden
               fazla Kurum tarafından incelenmesinin önüne geçilmesi,  aynı görevi yapan kurumlar
               nedeniyle verimsizlik ve kaynak israfının önlenmesi ve etkin bir denetimle vatandaşın
               sorunlarına daha hızlı çözüm üretilmesi, idarelerde oluşan zaman kaybının azaltılması
               amacıyla, benzer görev yapan diğer kurumlara dünya örneklerinde görüldüğü üzere
               Kamu Denetçiliği çatısı altında yer verilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
               5.5 KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNUN ÜLKEMİZE OLAN KATMA
               DEĞERİ HAKKINDA DEĞERLENDİRME
               Kamu Denetçiliği Kurumu, Anayasamızın 74 üncü maddesinde yer verilen hüküm
               gereğince, idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceleyen 6328 sayılı Kanun ile
               kurulmuş, Anayasal bir Kurumdur. Hukuka, insan haklarına dayalı adalet anlayışına ve
               hakkaniyete dayalı olarak çalışan Kurum; idarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine, iyi
               yönetim ilkelerinin yerleşmesine, insan haklarının gelişmesine, hukukun üstünlüğünün
               sağlanmasına, hak arama kültürünün yaygınlaşmasına ve şeffaf, hesap verebilir insan
               odaklı bir idarenin oluşmasına katkı sağlamaya çalışmaktadır.
               Bu kapsamda Kamu Denetçiliği Kurumu, başta mevzuat değişikliği ve iyi yönetim
               ilkeleri açısından verdiği ve genele sirayet eden Tavsiye Kararları ile idarenin işleyişine
               katkıda bulunmanın yanı sıra mevcut problemlerin ve ileride ortaya çıkabilecek
               muhtemel problemlerin önüne geçilmesine yardımcı olmayı hedeflemektedir.

               6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun genel gerekçesinde ise; “… idarelerin
               mümkün olduğu kadar Kurumun önerilerini değerlendirmeye alarak uymasının ve idari
               yargının yükünün azaltılmasının hedeflendiği …” belirtilmiştir. Dolayısıyla 2018 yılı
               içerisinde yaklaşık 500 bin dava yükü altında bulunan idari yargı erkine destek olan ve
               iş yükünü azaltan bir Kurum olarak adalete hızlı erişimi tesis etme temel amaçlarımız
               arasındadır.

               Kurumumuzca, öncelikle yapılan şikâyetlerin mümkün olduğunca hızlı ve etkin
               bir şekilde sonuçlandırılmasını sağlamak adına dostane çözüm yöntemi sık sık
               kullanılmakta ve böylece adalete hızlı erişim hedefi gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.



                                                                        2018 YILLIK RAPOR  201
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207