Page 200 - kdk_yillik_rapor2018
P. 200
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Diğer taraftan Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçilmesiyle birlikte devlet
işleyişinde hızlı karar almak suretiyle etkin, verimli, hesap verebilir, vatandaş beyanına
güvenen ve şeffaf bir kamu yönetimi oluşturmak ve kamu hizmetlerinin hızlı,
kaliteli, basitleştirilmiş ve düşük maliyetli bir şekilde yerine getirilmesini sağlamak
hedeflenmiştir.
Bu kapsamda 2018/13 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi 12/10/2018 tarihli ve 30563
sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Genelge ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi
ile birlikte insan odaklı yönetim anlayışı doğrultusunda bürokrasinin azaltılması ve
kurumların görev alanı dışında kalan başvurularda dahi, gerekli girişimleri yaparak
vatandaşa gecikmeksizin nihai ve kesin bilgi vermeleri ve başvuruların doğru ve süratli
sonuçlandırılması konusunda kamu kurum ve kuruluşlarına talimat verilmiştir.
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 5 inci maddesinde Kurumumuzun
görevleri; “idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri
ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka
ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde
bulunmak” şeklinde tarif edilmiştir.
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı maddesi gereğince Kurumumuz, inceleme ve araştırma
yaparken idarenin iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta
bulunup bulunmadığını gözetecektir.
Bu çerçevede Kurumumuz “insan dostu” ve “hizmet odaklı” bir idari kültürün en
üst seviyede yerleşmesi, vatandaşın kamu hizmetine en hızlı ve sorunsuz bir şekilde
erişmesi, kamu hizmetlerinde kalitenin artırılması ve şeffaf, hesap verebilir bir idarenin
oluşmasına katkı sağlamak amacıyla çalışmalarını yürütmektedir.
Kurumumuzca, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin idarenin işleyişi ve kamu
hizmetlerinin sunumuna ilişkin getirdiği yeni bakış açısına uyum sağlamak, hem
Kurumumuzun yeni rolünü güçlendirmek hem de denetim alanına giren hususlarda
idarenin işleyişine olumlu katkı sağlamak amacıyla 13/11/2018 tarihli bir İç Genelge
yayımlanmıştır.
İç Genelgede; Kurumumuza yapılan başvurular incelenirken, kamu kurum ve
kuruluşlarının kendilerine ulaşan başvurularda, vatandaşı ilgili kuruluşa yönlendirmek
yerine, olaya müdâhil olarak sorunun çözümünde rol almaları ve başvuruları ilk başvuru
yerinde sonuçlandırmak amacıyla gerekli çalışmaları yapıp yapmadıkları hususlarının da
iyi yönetim ilkeleri açısından değerlendirilmesi gerektiğine vurgu yapılmıştır.
Yine İç Genelgede, Cumhurbaşkanlığı Genelgesi hükümleri de dikkate alınarak,
şikâyetler incelenirken daha aktif rol oynamak suretiyle sorunun çözümüne yönelik
olarak dostane çözüm yolları ve diğer tüm alternatif seçeneklerin denenmesi ve idarelerin
vatandaşın sorununu çözmeye zorlanması gerektiği hususlarının altı çizilmiştir.
2018 YILLIK RAPOR 199