Page 201 - kdk_yillik_rapor2018
P. 201
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(OMBUDSMANLIK) - Başta menfaat ihlali koşulu nedeniyle verilen “İncelenemezlik Kararları”nın önceki yıllara
kıyasla oldukça yüksek olduğu da göz önünde bulundurulduğunda, İncelenemezlik Kararı
verilmeden önce; dostane çözüm yollarının denenmesi, dostane çözüm sağlanamaması durumunda
Sayı : 81460570-010.06.01-E.5315 13/11/2018 ise, dosyanın esastan sonuçlandırılması da dâhil diğer tüm alternatif seçeneklerin değerlendirilerek
Konu : İyi Yönetim İlkeleri ancak zorunlu hallerde bu kararın verilmesi,
konularında bilgilerinizi ve gereğini önemle rica ederim.
DAĞITIMLI YERLERE
İÇ GENELGE Şeref MALKOÇ
2018/1 Kamu Başdenetçisi
2018/13 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi 12/10/2018 tarihli ve 30563 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmıştır.
Genelgede, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile birlikte insan odaklı yönetim anlayışı Dağıtım:
doğrultusunda bürokrasinin azaltılması ve kurumların görev alanı dışında kalan başvurularda dahi, Kamu Denetçisi Arif Dülger
gerekli girişimler yapılarak vatandaşa gecikmeksizin nihai ve kesin bilgi verilmesi ve başvuruların
doğru ve süratli sonuçlandırılması konusunda kamu kurum ve kuruluşlarına talimat verilmiştir. Kamu Denetçisi Celile Özlem Tunçak
Kamu Denetçisi Hüseyin Yürük
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 5 inci maddesinde Kurumumuzun görevleri; Kamu Denetçisi Sadettin Kalkan
“idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve Kamu Denetçisi Yahya Akman
davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk Genel Sekreterlik
yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak” şeklinde tarif edilmiştir. Başdenetçi Danışmanlığına
Koordinatör(Sn. Arif Dülger)
Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Koordinatör(Sn. Özlem Tunçak)
Yönetmeliğin 6 ncı maddesi gereğince; Kurumumuz, inceleme ve araştırma yaparken idarenin iyi Koordinatör(Sn. Hüseyin Yürük)
yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını Koordinatör (Sn. Sadettin Kalkan)
gözetecektir. Bunun yanı sıra, Kurumumuz şikâyetlerin incelenmesi ve diğer tüm iş ve işlemlerinde Koordinatör (Sn. Yahya Akman)
kendisi de iyi yönetim ilkelerine uyacaktır.
Bu çerçevede, Kurumumuza yapılan başvurular incelenirken kamu kurum ve kuruluşlarının
kendilerine ulaşan başvurularda, vatandaşı ilgili kuruluşa yönlendirmek yerine, olaya müdahil olarak
sorunun çözümünde rol alıp almadıkları ve başvuruları ilk başvuru yerinde sonuçlandırmak amacıyla
gerekli çalışmaları yapıp yapmadıkları hususlarının da iyi yönetim ilkeleri açısından değerlendirilmesi
gerekmektedir.
Aynı zamanda, Genelge hükümleri de dikkate alınarak şikâyetler incelenirken daha aktif rol
oynanması suretiyle sorunun çözümüne yönelik olarak dostane çözüm yolları ve diğer tüm alternatif
seçeneklerin denenmesi ve zorlanması gerekmektedir.
Diğer taraftan, 01/01/2017 - 31/12/2017 tarihleri arasında karara bağlanan dosyalar içerisinde
Gönderme Kararı oranı % 31,39, İncelenemezlik Kararı oranı %29,71 olarak gerçekleşmişken;
2018 yılı Kasım ayı itibariyle bu oranlar Gönderme Kararı için % 31,99'a, İncelenemezlik Kararı
için ise %40,89’a yükselmiştir.
Bu kapsamda; Genelge hükümleri ve aşağıda belirtilen diğer hususların tüm birimlerimizce dikkate
alınarak;
- Kurumumuza yapılan şikâyet ve diğer tüm başvuruların hızlı ve süresi içerisinde
sonuçlandırılmasına özen gösterilmesi,
- “Gönderme Kararları” konusunda daha seçici davranılarak, Genelge ruhuna da uygun bir
şekilde, öncelikle dostane çözüm yollarının tercih edilmesi,
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.
Adres: Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA Evrak teyidi https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden C29O-ZMTO-8D1V kodu ile
Telefon: 0312 465 22 00 Faks: (312) 465 22 65 M. ÜSTÜN yapılabilir.
Elektronik Ağ: http://www.ombudsman.gov.tr/
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir. 2 / 2
Evrak teyidi https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden C29O-ZMTO-8D1V kodu ile yapılabilir.
1 / 2
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçişle birlikte idarenin hizmet kalitesinin
yükseltilmesi ve vatandaşın sorun ve taleplerinin daha hızlı çözüme kavuşturulması
açısından idareye yol gösterecek mekanizmaların etkin çalışması daha da önem
kazanmaktadır.
Ancak vatandaşın taleplerini ve şikâyetlerini iletebilecekleri bu mekanizmalar halihazırda
çok çeşitli ve dağınık bir görünüme sahiptir. Bu durum hem bu mekanizmaların
verimli çalışmasını olumsuz etkilemekte hem de konunun muhatabı idareleri zor
durumda bırakmaktadır. İdareler aynı konuyla ilgili birden fazla kurum aracılığıyla
gelen başvurulara cevap vermek zorunda kaldığından aşırı iş yoğunluğuyla karşı karşıya
kalmakta bu durum da vatandaşın sorununun en azından daha geç çözülmesine yol
açmaktadır.
Nitekim TBMM Dilekçe Komisyonu Başkanı ve AK Parti İstanbul Milletvekili Sayın
Mihrimah Belma Satır tarafından yapılan basın açıklamalarında da; Cumhurbaşkanlığı
Hükümet Sisteminin, dilekçe hakkını güçlendirdiği, Türkiye'nin, Avrupa Birliği
ilerleme sürecinde, bireysel başvuruya ilişkin yeni kurumlar kurduğu ve yapılar
oluşturduğu, bu kapsamda Dilekçe Komisyonu, İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu,
Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu ile Kamu Denetçiliği Kurumunun, TBMM
çatısı altında bireysel başvuru aldığına işaret etmiştir.
Açıklamalarda ayrıca; Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), Adalet Bakanlığına
bağlı ya da ilişkili Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu, Kişisel Verileri Koruma Kurumu,
200 2018 YILLIK RAPOR