Page 201 - kdk_yillik_rapor2018
P. 201

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU






                               TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
                                KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
                                 (OMBUDSMANLIK)               -  Başta menfaat ihlali koşulu nedeniyle verilen “İncelenemezlik Kararları”nın önceki yıllara
                                                            kıyasla oldukça yüksek olduğu da göz önünde bulundurulduğunda, İncelenemezlik Kararı
                                                            verilmeden önce; dostane çözüm yollarının denenmesi, dostane çözüm sağlanamaması durumunda
                        Sayı : 81460570-010.06.01-E.5315  13/11/2018  ise, dosyanın esastan sonuçlandırılması da dâhil diğer tüm alternatif seçeneklerin değerlendirilerek
                        Konu : İyi Yönetim İlkeleri         ancak zorunlu hallerde bu kararın verilmesi,

                                                            konularında bilgilerinizi ve gereğini önemle rica ederim.
                                 DAĞITIMLI YERLERE
                                        İÇ GENELGE                            Şeref MALKOÇ
                                          2018/1                              Kamu Başdenetçisi

                        2018/13 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi 12/10/2018 tarihli ve 30563 sayılı Resmi Gazetede
                        yayımlanmıştır.
                        Genelgede, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile birlikte insan odaklı yönetim anlayışı  Dağıtım:
                        doğrultusunda bürokrasinin azaltılması ve kurumların görev alanı dışında kalan başvurularda dahi,  Kamu Denetçisi Arif Dülger
                        gerekli girişimler yapılarak vatandaşa gecikmeksizin nihai ve kesin bilgi verilmesi ve başvuruların
                        doğru ve süratli sonuçlandırılması konusunda kamu kurum ve kuruluşlarına talimat verilmiştir.  Kamu Denetçisi Celile Özlem Tunçak
                                                            Kamu Denetçisi Hüseyin Yürük
                        6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 5 inci maddesinde Kurumumuzun görevleri;  Kamu Denetçisi Sadettin Kalkan
                        “idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve  Kamu Denetçisi Yahya Akman
                        davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk  Genel Sekreterlik
                        yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak” şeklinde tarif edilmiştir.  Başdenetçi Danışmanlığına
                                                            Koordinatör(Sn. Arif Dülger)
                        Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında  Koordinatör(Sn. Özlem Tunçak)
                        Yönetmeliğin 6 ncı maddesi gereğince; Kurumumuz, inceleme ve araştırma yaparken idarenin iyi  Koordinatör(Sn. Hüseyin Yürük)
                        yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını  Koordinatör (Sn. Sadettin Kalkan)
                        gözetecektir. Bunun yanı sıra, Kurumumuz şikâyetlerin incelenmesi ve diğer tüm iş ve işlemlerinde  Koordinatör (Sn. Yahya Akman)
                        kendisi de iyi yönetim ilkelerine uyacaktır.
                        Bu çerçevede, Kurumumuza yapılan başvurular incelenirken kamu kurum ve kuruluşlarının
                        kendilerine ulaşan başvurularda, vatandaşı ilgili kuruluşa yönlendirmek yerine, olaya müdahil olarak
                        sorunun çözümünde rol alıp almadıkları ve başvuruları ilk başvuru yerinde sonuçlandırmak amacıyla
                        gerekli çalışmaları yapıp yapmadıkları hususlarının da iyi yönetim ilkeleri açısından değerlendirilmesi
                        gerekmektedir.
                        Aynı zamanda, Genelge hükümleri de dikkate alınarak şikâyetler incelenirken daha aktif rol
                        oynanması suretiyle sorunun çözümüne yönelik olarak dostane çözüm yolları ve diğer tüm alternatif
                        seçeneklerin denenmesi ve zorlanması gerekmektedir.
                        Diğer taraftan, 01/01/2017 - 31/12/2017 tarihleri arasında karara bağlanan dosyalar içerisinde
                        Gönderme Kararı oranı % 31,39, İncelenemezlik Kararı oranı %29,71 olarak gerçekleşmişken;
                        2018 yılı Kasım ayı itibariyle bu oranlar Gönderme Kararı için % 31,99'a, İncelenemezlik Kararı
                        için ise  %40,89’a yükselmiştir.
                        Bu kapsamda; Genelge hükümleri ve aşağıda belirtilen diğer hususların tüm birimlerimizce dikkate
                        alınarak;
                          -  Kurumumuza yapılan şikâyet ve diğer tüm başvuruların hızlı ve süresi içerisinde
                        sonuçlandırılmasına özen gösterilmesi,
                          - “Gönderme Kararları” konusunda daha seçici davranılarak, Genelge ruhuna da uygun bir
                        şekilde, öncelikle dostane çözüm yollarının tercih edilmesi,
                                                             5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.
                        Adres: Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA  Evrak teyidi https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden C29O-ZMTO-8D1V kodu ile
                        Telefon: 0312 465 22 00      Faks: (312) 465 22 65  M. ÜSTÜN  yapılabilir.
                        Elektronik Ağ: http://www.ombudsman.gov.tr/
                          5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.  2 / 2
                        Evrak teyidi https://ebys.ombudsman.gov.tr/sorgu/sorgula.aspx adresinden C29O-ZMTO-8D1V kodu ile yapılabilir.
                                    1 / 2
                 Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçişle birlikte idarenin hizmet kalitesinin
                 yükseltilmesi  ve  vatandaşın  sorun ve  taleplerinin  daha  hızlı  çözüme  kavuşturulması
                 açısından idareye yol gösterecek mekanizmaların  etkin çalışması daha da önem
                 kazanmaktadır.
                 Ancak vatandaşın taleplerini ve şikâyetlerini iletebilecekleri bu mekanizmalar halihazırda
                 çok çeşitli ve dağınık bir görünüme sahiptir. Bu durum hem bu mekanizmaların
                 verimli çalışmasını olumsuz etkilemekte hem de konunun muhatabı idareleri zor
                 durumda bırakmaktadır. İdareler aynı konuyla ilgili birden fazla kurum aracılığıyla
                 gelen başvurulara cevap vermek zorunda kaldığından aşırı iş yoğunluğuyla karşı karşıya
                 kalmakta bu durum da vatandaşın sorununun en azından daha geç çözülmesine yol
                 açmaktadır.
                 Nitekim TBMM Dilekçe Komisyonu Başkanı ve AK Parti İstanbul Milletvekili Sayın
                 Mihrimah Belma Satır tarafından yapılan basın açıklamalarında da; Cumhurbaşkanlığı
                 Hükümet Sisteminin, dilekçe hakkını güçlendirdiği,  Türkiye'nin, Avrupa Birliği
                 ilerleme sürecinde, bireysel başvuruya ilişkin yeni kurumlar kurduğu ve yapılar
                 oluşturduğu, bu kapsamda Dilekçe Komisyonu, İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu,
                 Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu ile Kamu Denetçiliği Kurumunun, TBMM
                 çatısı altında bireysel başvuru aldığına işaret etmiştir.
                 Açıklamalarda ayrıca; Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), Adalet Bakanlığına
                 bağlı ya da ilişkili Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu, Kişisel Verileri Koruma Kurumu,
             200 2018 YILLIK RAPOR
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206