Page 203 - kdk_yillik_rapor2018
P. 203
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Buna göre Kurumumuzca, 2018 yılında iletilen 17.585 ve 2017 yılından devreden
4.062 adet olmak üzere toplam 21.647 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek üzere
işleme alınmıştır. İncelemeye alınan toplam 21.647 adet şikâyet başvurusunun 17.615
tanesi (%81,37’si) Kurumumuz tarafından sonuçlandırılmış ve inceleme sonuçları
şikâyetçilere bildirilmiştir.
2018 yılı içerisinde yapılan bu başvuruların 2.498’i dostane yöntemlerle çözüme
kavuşturulmuştur. Yine Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda
verilen toplamda 946 adet Tavsiye Kararı ile mahkemelerin iş yükünün azaltılmasına
katkıda bulunulmuştur.
Diğer taraftan, 2018 yılında verilen toplam 662 adet Ret Kararı da başvuranlara
mevzuat çerçevesinde talebinin yerine getirilemeyeceğini açıklaması nedeniyle kişilerin
yargıya başvurma oranında azalmaya sebep olabilmektedir.
Öte yandan, Kurumumuza yapılan başvurularda, başvuru konularının usul açısından
da hukuki durumu açıklığa kavuşturulmaktadır. Kurumumuzun şikâyetleri inceleme
usulü; süre ve menfaat ihlali şartı başta olmak üzere idari yargıdaki dava açma şartlarına
benzer nitelikte olması nedeniyle, bu şartları taşımayan başvurular hakkında verilen
İncelenemezlik Kararlarımızın dahi yargının iş yükünün azalmasına olumlu etkisi
olabilmektedir.
Kurumumuz şikâyet başvurularını incelemenin yanı sıra kişilerin bilgilendirme
taleplerini de karşılamaktadır. Adeta çağrı merkezi gibi çalışan bilgilendirme büromuz
vasıtasıyla, 2018 yılı sonu içerisinde;
- 31.366 adedi Kurumumuzca aranan, 54.591’i ise gelen olmak üzere toplam
85.957 telefon görüşmesi,
- Kurumumuza e-posta yoluyla yapılan 647 adet bilgi talebi başvurusu,
- 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılan 244 adet başvuru,
- Kurumumuza ve İstanbul Büromuza bizzat gelen vatandaşlarla yapılan 6.690
adet yüz yüze görüşme,
- Kurumumuzca Ombudsmanlık Halkla Buluşuyor Bölgesel Toplantıları, İl
Çalışma Ziyaretleri, Üniversite Konferansları ile Uluslararası Alanda Hak
Arama Kültürünün Yaygınlaştırılması Kapsamında yüzü yüze gerçekleştirilen
yaklaşık 4.000 adet görüşme, dâhil olmak üzere toplam 97.538 kişinin bilgi
talebi karşılanmıştır.
Bu görüşmelerde şikâyet niteliği taşıyan başvurular kayıt altına alınmış; bu niteliği
taşımayan hususlar hakkında ise bireylere hukuki yönlendirmelerde bulunarak
sorunlarının çözümüne yardımcı olunmaya çalışılmıştır. Böylece bu bilgilendirme
taleplerinin de karşılanması ile birlikte açılması muhtemel davaların önüne geçilmiştir.
Bu çerçevede, Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen
202 2018 YILLIK RAPOR