Page 215 - kdk_yillik_rapor2018
P. 215

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 6.1.2 Kolluk Kuvvetleri Faaliyetleri

                 Kolluk faaliyetlerine ilişkin olarak Kurumumuza yapılan başvurulur, hususi damgalı
                 pasaport başvurularının kabul edilmemesi, silah taşıma ruhsatının yenilenmesi, kamuya
                 açık meydanlarda gerçekleştiği iddia edilen ihlaller, kolluk kuvvetlerinin tutum ve
                 davranışına yönelik şikâyetlerden oluşmaktadır.
                 6.1.2.1 Ankara Yüksel Caddesi Üzerinde Bulunan İnsan Hakları Anıtının
                 Etrafını Çevreleyen Çelik Bariyerlerin Kaldırılması
                 Başvuran Ankara  Yüksel Caddesi üzerinde bulunan “İnsan Hakları Anıtı”nın polis
                 ablukası altında olduğunu, anıtı çevreleyecek şekilde barikat kurulduğunu; “İnsan Hakları
                 Anıtı”nın tüm insanların hiçbir ayrım gözetilmeksizin yalnızca insan olmalarından
                 kaynaklanan, eşit, özgür ve onurlu yaşama hakkının bir simgesi olduğunu, uluslararası
                 sözleşmeler gereğince, düşünce ve kanaat hürriyetinin yine dokunulamaz haklar arasında
                 yer aldığını; “İnsan Hakları Anıtı”nın abluka altına alınmasının, burada vatandaşların
                 arkadaşları ile buluşmalarının, fotoğraf çekmelerinin emniyet güçlerince engellenmesinin
                 “polis devleti” uygulaması olduğunu; insanların evrensel haklarını hatırlamalarının,
                 evrensel haklarına dayalı olarak talepte bulunmalarının engellenemeyeceğini, bu
                 uygulamanın demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı olduğunu; öte yandan
                 bu uygulamanın Anayasanın “Sanatın ve sanatçının korunması” başlıklı 64 üncü
                 maddesine de aykırı olduğunu, Anıtın abluka altına alınarak adeta bir “suç objesi” gibi
                 gösterildiğini; Anayasanın “Temel hak ve hürriyetlerin kullanılmasının durdurulması”
                 başlıklı 15 inci maddesinde “kimse din, vicdan, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya
                 zorlanamaz ve bunlardan dolayı suçlanamaz’’ hükmüne yer verilmekle düşünce ve
                 kanaat hürriyetinin savaş, seferberlik, olağanüstü hal ve sıkıyönetimde dahi güvence
                 altına alındığını; yukarıda sıralanan gerekçelerle 30/10/2017 tarihinde Ankara Yüksel
                 Caddesi üzerinde bulunan “İnsan Hakları Anıtı”nın etrafındaki barikatın kaldırılması
                 talebiyle İçişleri Bakanlığına başvurduğunu, başvurusunun 28/11/2017 tarihinde
                 Anayasaya, uluslararası sözleşmelere, yasalara ve usule aykırı olarak reddedildiğini iddia
                 ve ifade ederek, “İnsan Hakları Anıtı”nın önündeki ablukanın temel hak ve hürriyetlere,
                 anayasa ve uluslararası sözleşmelere aykırı şekilde tutulduğunun tespiti ile ablukanın
                 kaldırılması hususunda idareye tavsiyede bulunulmasını talep etmiştir.

                 Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde, insanın doğuştan getirdiği,
                 devredilemez ve kutsal nitelikteki haklarını yöneticilere ve yönetilenlere hatırlatmak
                 suretiyle haklara saygı gösterilmesini amaçlayan, insanın hak ve özgürlüklerinden en
                 üst düzeyde yararlandığı onurlu bir yaşam sürmesi için küresel düzeyde rehber ilkeler
                 ortaya koyan “İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi”nin somutlaştığı, vücut bulduğu “İnsan
                 Hakları Anıtı”nın toplumun farklı renklerinin, düşünce ve söylemlerin bir araya geldiği
                 bir toplanma ve buluşma noktası olduğunu; Anıtın belirli bir görüş etrafında kamuoyu
                 oluşturmak  ve  siyasal  karar  organlarını  etkilemek  amacıyla,  toplumsal  eylemlerin
                 merkezi  ve  bir  parçası  haline  getirilmek  istenmesinin  çoğulculuk,  açık  fikirlilik  ve




             214 2018 YILLIK RAPOR
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220