Page 223 - kdk_yillik_rapor2018
P. 223

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 günlerinin tatil günleri olduğu düzenlenmiş, bununla birlikte günlük çalışma saatlerinin
                 düzenlenmesinde kıta, karargâh ve kurumların özelliklerine ve Türk Silahlı Kuvvetleri
                 İç Hizmet Kanunu ve Yönetmeliği hükümlerine atıfta bulunulmuş ancak fazla çalışma
                 süreleri veya karşılığı dinlenme süresi ve/veya ücret verilmesi hususlarına ilişkin bir
                 düzenlemeye yer verilmemiştir.

                 Başvuran görev yaptığı 1 inci Hv.İs.İnş.Tb.K.lığı ile aynı görevleri icra eden ve aynı
                 personel yapısına sahip olan Ankara’da mukim 3 üncü Hv.İs.İnş.Tb.K.lığı bünyesinde
                 çalışan  personelin  aynı  emir  kapsamında  fazla  çalışma  saatlerine  karşı  vardiya  izni/
                 istirahati kullandıklarını, bu durumun eşitlik ilkesine aykırı olduğunu iddia ve ifade
                 etmiştir. Başvuranın iddiası idareden sorulmuş olup, idare cevabi yazısında, 13 Mart
                 2017 tarihli, Hrk.ve Altyp. Uyg.K.'nın “2017 Yılı Planlı İnşaat Görevleri Raporlaşma
                 ve Uygulama Emri” konulu yazısı ile yayımlanan uygulama emri EK-Ş/2 nci Madde,
                 c fıkrası, (18) bendine atıfla, “657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi personelin
                 haftalık çalışma süresi genel olarak 40 saattir. Bu süre Cumartesi ve Pazar günleri tatil
                 olmak üzere düzenlenir. Ancak; özel kanunlarla yahut bu kanuna veya özel kanunlara
                 dayanılarak kurumların ve hizmetlerin özellikleri dikkate alınmak suretiyle farklı çalışma
                 süreleri tespit olunur. Mesai saatleri dışında yaptırılan fazla çalışmanın her 8 saati için
                 bir gün hesabıyla izin verilir. Bu nedenle günlük çalışma sürelerinin tespitine yönelik
                 Müfreze Komutanının denetiminde gönderilen puantaj tutularak personelin fazla
                 çalışma saatlerine karşı vardiya izni/istirahati kullanması sağlanacaktır.” denildiğini,
                 bu kapsamda 3’üncü Hv.ls.İnş.Tb.K.lığında fazla mesai karşılığı ücret yerine fazla
                 çalışılan her sekiz saat için bir gün hesabı ile vardiya izni verildiği bilgisini iletmiştir.
                 Dolayısıyla Birlikler arasındaki uygulama farkının bahse konu talimattan kaynaklandığı
                 anlaşılmıştır.
                 Bu itibarla, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun “Türk silahlı kuvvetlerinde
                 çalışan  memurlara  uygulanmayacak  maddeler”  başlıklı  232  nci  maddesinde  fazla
                 çalışmaya ilişkin hakkaniyete uygun bir düzenleme yapılması hususunda Milli Savunma
                                                 10
                 Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                 6.2  AİLENİN KORUNMASI

                 Ailenin korunması alanında “Evlenme ve aile kurma hakkının ihlaline ilişkin işlemler,
                 aile bütünlüğünün korunması, aile yapısının ve değerlerinin korunması, aile içi şiddet,
                 ihmal ve istismar, töre cinayetleri ve kan davaları, evlat edindirme ve koruyucu aile
                 hizmetleri, ailenin korunmasına ilişkin diğer konular” şeklinde belirlenen alt alanlarda
                 yapılan başvurular incelenmektedir.
                 2018 yılında  çoğunlukla “aile  bütünlüğünün korunması” ve “ailenin  korunmasına
                 ilişkin diğer konular” başlıkları altında ele alınan ve “boşanma sonrası aile bütünlüğünün
                 bozulmasından kaynaklanan” sorunlara ilişkin başvurular alınmıştır. Bu alanda yoğun
                 olarak alınan başvurularda “boşanma sonrası çocuk tesliminde yaşanan hak ihlallerinin

                 10  2018/876 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 18/07/2018 tarihli Tavsiye Kararı


             222 2018 YILLIK RAPOR
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228