Page 222 - kdk_yillik_rapor2018
P. 222
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
düzenlemenin yapılmadığı, dolayısıyla Yönetmelikte sivil personel için periyodik
muayene yükümlülüğü getirilmemesine rağmen Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma
Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı Personelinin Sağlık Muayene
Yönergesinin Dördüncü Bölümünün 1 inci maddesi kapsamında sağlık durumlarının
tespiti maksadıyla sivil personelin azami üç yılda bir defa periyodik muayeneye tabi
tutulmasının, sivil personelin sağlık işlemleri için Yönetmelikte öngörülmüş olan
yükümlülüklerini genişlettiği ve bu durumun normlar hiyerarşisine ve dolayısıyla
kanunlara uygunluk ilkesine aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmiştir.
Açıklanan gerekçelere dayanarak Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı,
Sahil Güvenlik Komutanlığı Personelinin Sağlık Muayene Yönergesinin Dördüncü
Bölümünün 1 inci maddesinde öngörülen, “TSK personeli TSK İç Hizmet Kanunu
ilgili maddeleri gereği sağlık durumlarının tespiti maksadıyla (sivil personel dâhil,
uzman erbaşlar hariç), azami üç yılda bir defa periyodik muayeneye tabi tutulur.”
hükmünün ve bu hüküm kapsamında başvuran hakkında tesis edilen işlemlerin ortadan
kaldırılması için gereğinin yapılması hususunda Milli Savunma
9
Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
6.1.4.3 Fazla Çalışma Karşılığı Ücret Verilmesi veya İzin Kullandırılması
Talebi
Hava Kuvvetleri Komutanlığının Eskişehir’de mukim 1 inci Hava İstihkâm Tabur
Komutanlığı emrinde sivil memur olarak görev yapan başvuran, 2017 yılı Planlı İnşaat
Görevleri Uygulama Emri kapsamında 28/06/2017-06/10/2017 tarihleri arasında
fazla mesai yaptığını, yaptığı fazla mesailer hakkında idareye yaptığı başvurusunun
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 232 nci maddesine atıfla reddedildiğini,
görev yaptığı 1 inci Hv.İs.İnş.Tb.K.lığı ile aynı görevleri icra eden ve aynı personel
yapısına sahip olan Ankara’da mukim 3 üncü Hv.İs.İnş.Tb.K.lığı bünyesinde çalışan
personelin aynı emir kapsamında fazla çalışma saatlerine karşı vardiya izni/istirahati
kullandıklarını, bu durumun eşitlik ilkesine aykırı olduğunu iddia ve ifade ederek, söz
konusu tarihler arasında hafta sonları da dâhil olmak üzere yaptığı fazla çalışma karşılığı
olarak tarafına ücret ödenmesini, mümkün olmaması durumunda ise her 8 saat fazla
mesai karşılığı olarak 1 gün izin kullandırılmasını talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan incelemede; Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapan devlet
memurları Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunun 33 ncü maddesindeki
hükümlere riayetle kendi özel kanunlarına göre izinlerini kullanabilmektedir. Anılan
Kanun maddesinde ise, kıt’a, karargâh ve kurumlarda günlük çalışma saatlerinin
mevsim iklim ahval ve hizmetin özelliklerine göre talimatlarla tespit edileceği hususu
özellikle belirtilmiştir. Türk Silahlı Kuvvetlerinde görevli askeri ve sivil personelin
günlük çalışma saatleri ise MY 12-1 sayılı Yönerge ile düzenlenmiştir. Söz konusu
Yönergede haftalık çalışma saati toplamının asgari 40 saat olduğu, cumartesi ve pazar
9 2018/3454 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 07/08/2018 tarihli Tavsiye Kararı
2018 YILLIK RAPOR 221