Page 489 - kdk_yillik_rapor2018
P. 489
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
edilmesi hukuka uygundur. Ancak bu kapsamda yer almayan, yani belediyeden alınmış
izin ve belgesi bulunan, taşımanın kapsam ve niteliğine uygun yetki belgesi bulunan
ve bu kapsamda taşıma yapan yahut belirtilen eksiklikleri bulunmayan, ancak Uber
vb. sistem aracılığıyla taşımacılık yapan servis araçlarına aynı hükme göre cezai işlem
tesis edildiği anlaşılmış olup, söz konusu durumun hukuk güvenliğine aykırı sonuçlar
doğurabileceği değerlendirilmiş, Uber vb. sistemlerle ilgili yasal boşluk olduğu, konuya
netlik kazandırılmasını teminen İçişleri Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Mahalli İdareler Genel
Müdürlüğü, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı ile ilgili şirketlerin ve konuya
taraf olan dernek ve odaların katılımıyla bir toplantı düzenlenerek gerekli düzenlemenin
yapılması gerektiği sonuç ve kanaatine varılarak talebin reddine, Uber, Scure Driver,
Back Up, Olev, Careem vb. uygulamalar ile ilgili yasal boşluk olduğu anlaşıldığından,
söz konusu uygulamaların mevzuata aykırı olup olmadığı, yapılan faaliyetin ‘korsan
taşımacılık’ kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceği gibi hususların açıklığa
kavuşturulması amacıyla tarafların (Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı,
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü,
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı, ilgili şirketler, konuya taraf olan dernek ve
odaların vb. katılımıyla toplantı yapılması ve sonucunda alınan kararlar doğrultusunda
gerekli düzenlemenin yapılması hususunda İçişleri Bakanlığına ve Gümrük ve Ticaret
Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 226 karar verilmiştir.
6.19.2 Medya Hizmet Sağlayıcıları
İnternet ortamında yapılan yayınların tanzimine ilişkin usul ve esasların belirlendiği
yasal düzenleme, 5651 sayılı Kanundur. Söz konusu Kanunun 9 uncu maddesi, kişilik
haklarını ihlal eden yayınlara ilişkin erişimin engellenmesi kararının nasıl verileceğini
ve bunun hangi yöntemlerle uygulanacağını düzenlemektedir. Bu madde gereğince
hükmedilen engelleme kararlarının uygulanması sürecinde, asli görevli kuruluş ise,
Erişim Sağlayıcıları Birliğidir. 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu kapsamında
yetkilendirilen tüm internet servis sağlayıcıları ile internet erişim hizmeti veren diğer
işletmecilerin katılmasıyla oluşan bu müessese, özel hukuk tüzel kişisi olarak, Kanunun
8 inci maddesinin kapsamı dışındaki erişimin engellenmesi kararlarının uygulanmasını
sağlamak üzere kurulmuştur. 5651 sayılı Kanunun 6/A maddesinde ayrıntılarına yer
verilen Birlik, sivil bir inisiyatif şeklinde örgütlenmiş ve internet yayınlarına ilişkin
tedbir kararlarının uygulanmasında sektör temsilcilerini ön plana çıkarmıştır. Ancak bu
durum, Birliğe verilen görevin, kamu hizmetinin icrası bağlamında değerlendirilmesini
engellememektedir. Dolayısıyla Birlik, özel hukuk tüzel kişisi olmakla birlikte, 6328
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (e) bendi gereğince idare kapsamında yer almaktadır.
Nitekim Anayasa Mahkemesi de, 07/09/2016 tarihli ve 2015/88 E, 2016/156 K. sayılı
kararında; Birliği, “erişim sağlayıcıları ile bağlantı kurarak erişimin engellenmesi ile ilgili
226 017/12143 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 28/03/2018 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen
Ret Kararı
488 2018 YILLIK RAPOR