Page 49 - kdk_yillik_rapor2018
P. 49
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
4. ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ VE BAŞVURULARA İLİŞKİN
İSTATİSTİKLER
4.1. ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ
İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri
veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda
bulunabilmektedirler. Bu çerçevede, tüm bireyler yanında; şirketler, sivil toplum
kuruluşları, dernekler, vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sahiptir.
Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın diğer ülke vatandaşları
da şikâyetlerini iletebilmektedirler.
Şikâyet başvurusunun insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk
hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması halinde, doğrudan hak ve
özgürlüğü veya menfaati ihlal edilme şartı aranmaksızın tüm gerçek ve tüzel kişiler de
başvuruda bulunabilmektedirler. Dolayısıyla bu konularda, bireyler yanında dernekler
ve vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları da idarenin denetimi mekanizmasında aktif rol
alabilmektedir.
Ayrıca, şikâyet başvurusu kanuni temsilci veya vekil tarafından da yapılabilmektedir.
Şikâyet başvurusu, Kurumumuza elden, posta, e-posta (iletisim@ombudsman. gov.
tr), e-Devlet, faks veya elektronik başvuru sistemi yoluyla yapılabilmektedir. Ayrıca
hâlihazırda açılmış bulunan İstanbul Büromuz da şikâyet başvurularını kabul etmektedir.
Ancak, faks veya elektronik posta yoluyla yapılan başvurulara ait dilekçe asıllarının
15 gün içerisinde Kurumumuza gönderilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, şikâyet
başvurusu geçersiz sayılmaktadır.
“Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan “Gerçek Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu”
veya “Tüzel Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle de Kurumumuza
başvurulabilmektedir. Yönetmelikte belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin sunulması
koşuluyla form kullanılmadan da şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Diğer taraftan,
haklı bir nedenin bulunması halinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına
yardımcı olunmak suretiyle sözlü şikâyette bulunulabilmektedir.
Ayrıca, illerde valilikler ve ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet başvurusu
yapılabilmektedir. Ancak, burada valilik ya da kaymakamlığın şikâyet başvurusuna ilişkin
herhangi bir inceleme gerçekleştirmediklerinin altını çizmekte yarar görülmektedir.
Valilik veya kaymakamlıklar, şikâyetleri tarih ve sayı vermek suretiyle kayıt altına
aldıktan sonra şikâyet başvurusunu ve varsa eklerini en geç üç iş günü içerisinde
doğrudan Kurumumuza göndermektedirler.
Şikâyet başvurusunun, Kurumumuz şikâyet bürosunca kayıt altına alınması sonrasında
İlk İnceleme, Dağıtım ve Bilgilendirme Bürosunca şikâyetin konu ve alanları belirlenerek
konusuna göre ilgili Kamu Denetçisine havale edilmektedir. Kamu Denetçisi ise şikâyeti
uzmana ileterek ön inceleme, inceleme ve araştırma sürecini başlatmaktadır.
48 2018 YILLIK RAPOR