Page 49 - kdk_yillik_rapor2018
P. 49

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 4.    ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ VE BAŞVURULARA İLİŞKİN
                      İSTATİSTİKLER

                 4.1. ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ
                 İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri
                 veya menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda
                 bulunabilmektedirler. Bu çerçevede, tüm bireyler yanında; şirketler, sivil toplum
                 kuruluşları,  dernekler,  vakıflar,  sendikalar  vb.  tüzel  kişiler  başvuru  hakkına  sahiptir.
                 Ayrıca, tabiiyet ve mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın diğer ülke vatandaşları
                 da şikâyetlerini iletebilmektedirler.
                 Şikâyet başvurusunun insan hakları, temel  hak ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk
                 hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması halinde, doğrudan hak ve
                 özgürlüğü veya menfaati ihlal edilme şartı aranmaksızın tüm gerçek ve tüzel kişiler de
                 başvuruda bulunabilmektedirler. Dolayısıyla bu konularda, bireyler yanında dernekler
                 ve vakıflar gibi sivil toplum kuruluşları da idarenin denetimi mekanizmasında aktif rol
                 alabilmektedir.

                 Ayrıca, şikâyet başvurusu kanuni temsilci veya vekil tarafından da yapılabilmektedir.
                 Şikâyet başvurusu, Kurumumuza  elden, posta,  e-posta (iletisim@ombudsman. gov.
                 tr), e-Devlet, faks veya elektronik başvuru sistemi yoluyla yapılabilmektedir. Ayrıca
                 hâlihazırda açılmış bulunan İstanbul Büromuz da şikâyet başvurularını kabul etmektedir.
                 Ancak, faks veya elektronik posta yoluyla yapılan başvurulara ait dilekçe asıllarının
                 15 gün içerisinde Kurumumuza gönderilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, şikâyet
                 başvurusu geçersiz sayılmaktadır.

                 “Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun  Uygulanmasına  İlişkin  Usul  ve Esaslar
                 Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan “Gerçek Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu”
                 veya “Tüzel Kişiler için Şikâyet Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle de Kurumumuza
                 başvurulabilmektedir.  Yönetmelikte belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin sunulması
                 koşuluyla form kullanılmadan da şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Diğer taraftan,
                 haklı bir nedenin bulunması halinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına
                 yardımcı olunmak suretiyle sözlü şikâyette bulunulabilmektedir.
                 Ayrıca, illerde valilikler ve ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet başvurusu
                 yapılabilmektedir. Ancak, burada valilik ya da kaymakamlığın şikâyet başvurusuna ilişkin
                 herhangi bir inceleme gerçekleştirmediklerinin altını çizmekte yarar görülmektedir.
                 Valilik veya kaymakamlıklar, şikâyetleri tarih ve sayı vermek suretiyle kayıt altına
                 aldıktan sonra şikâyet başvurusunu ve varsa eklerini en geç üç iş günü içerisinde
                 doğrudan Kurumumuza göndermektedirler.
                 Şikâyet başvurusunun, Kurumumuz şikâyet bürosunca kayıt altına alınması sonrasında
                 İlk İnceleme, Dağıtım ve Bilgilendirme Bürosunca şikâyetin konu ve alanları belirlenerek
                 konusuna göre ilgili Kamu Denetçisine havale edilmektedir. Kamu Denetçisi ise şikâyeti
                 uzmana ileterek ön inceleme, inceleme ve araştırma sürecini başlatmaktadır.



              48 2018 YILLIK RAPOR
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54