Page 78 - kdk_yillik_rapor2018
P. 78
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
4.6 KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN
BAŞARISININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Dünyadaki tüm Ombudsmanlık Kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı
sorunların en önemlilerinden birisi kendisine yapılan başvuruların niteliği ve kabul
edilebilir başvuru olup olmadığıdır.
Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel olarak;
• Ombudsmanlık Kurumunun görev alanına girmemesi,
• İdari makamlara başvuru yapılmadan başvurunun doğrudan Ombudsmana
iletilmesi,
• Menfaati etkilemeyen başvurular,
• Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
• İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular,
ve benzeri sebeplerle Ombudsmanlık Kurumlarınca inceleme yapılmaksızın başvurular
iade edilmektedir.
Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul
edilebilir başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
Ombudsmanlık Kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken
kabul edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden
yapılan değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.
Nitekim kökleşmiş OmbudsmanlıkKurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine
bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır:
• İsveç 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 8.564 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %7'dir.
• Finlandiya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 6.256 adet
başvuru arasından kabul edilebilir başvuru oranı %18'dir.
• İspanya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 2.4750 adet başvuru
arasından kabul edilebilir başvuru oranı %9'dur.
• Avrupa Ombudsmanlığının 2017 yılı yıllık raporu verilerine göre, ise Kuruma
yapılan 15.837 adet başvuru arasından kabul edilebilir başvuru oranı yaklaşık
% 3'tür.
Kurumumuza 2018 yılında yapılan başvuruların kabul edilebilirlik oranı ise %23,31'e
tekabül etmektedir.
Kurumumuzca, 2018 yılında iletilen 17.585 adet başvuru ve 2017 yılından devreden
4.062 adet başvuru olmak üzere toplam 21.647 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek
üzere işleme alınmıştır.
2018 YILLIK RAPOR 77