Page 78 - kdk_yillik_rapor2018
P. 78

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               4.6    KURUMUMUZUN SORUN ÇÖZME YETENEĞİNE İLİŞKİN
                      BAŞARISININ DEĞERLENDİRİLMESİ

               Dünyadaki tüm Ombudsmanlık Kurumlarının yaşadığı ve çözüm üretmeye çalıştığı
               sorunların en önemlilerinden birisi kendisine yapılan başvuruların niteliği ve kabul
               edilebilir başvuru olup olmadığıdır.

               Dünya uygulamalarına bakıldığında yapılan başvuruların büyük çoğunluğu temel olarak;

                  •   Ombudsmanlık Kurumunun görev alanına girmemesi,
                  •   İdari makamlara başvuru yapılmadan başvurunun doğrudan Ombudsmana
                      iletilmesi,
                  •   Menfaati etkilemeyen başvurular,
                  •   Yargı organlarında sonuçlanmış konulara ilişkin başvurular,
                  •   İncelenmesinde kamusal bir yarar görülmeyen başvurular,
               ve benzeri sebeplerle Ombudsmanlık Kurumlarınca inceleme yapılmaksızın başvurular
               iade edilmektedir.
               Bunların dışında kalan, usul açısından başka eksikliği bulunmayan başvurular kabul
               edilebilir başvurular olarak değerlendirmeye alınmaktadır.
               Ombudsmanlık Kurumlarının sorun çözme yetenekleri ve başarıları değerlendirilirken
               kabul edilebilir başvurular temel kriter olarak ele alınmakta ve bu başvurular üzerinden
               yapılan değerlendirme sonuçları kabul görmektedir.
               Nitekim kökleşmiş OmbudsmanlıkKurumlarının aralarında yer aldığı ülke örneklerine
               bakıldığında şu sonuçlarla karşılaşılmaktadır:
                  • İsveç 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 8.564 adet başvuru
                  arasından kabul edilebilir başvuru oranı %7'dir.
                  •  Finlandiya  2017  yılı  yıllık  rapor  verilerine  göre,  Kuruma  yapılan  6.256  adet
                  başvuru arasından kabul edilebilir başvuru oranı %18'dir.
                  • İspanya 2017 yılı yıllık rapor verilerine göre, Kuruma yapılan 2.4750 adet başvuru
                  arasından kabul edilebilir başvuru oranı %9'dur.
                  •  Avrupa  Ombudsmanlığının  2017  yılı  yıllık  raporu  verilerine  göre,  ise  Kuruma
                  yapılan  15.837  adet  başvuru  arasından  kabul  edilebilir  başvuru  oranı  yaklaşık
                  % 3'tür.
               Kurumumuza 2018 yılında yapılan başvuruların kabul edilebilirlik oranı ise %23,31'e
               tekabül etmektedir.

               Kurumumuzca, 2018 yılında iletilen 17.585 adet başvuru ve 2017 yılından devreden
               4.062 adet başvuru olmak üzere toplam 21.647 adet şikâyet başvurusu değerlendirilmek
               üzere işleme alınmıştır.



                                                                        2018 YILLIK RAPOR  77
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83