Page 82 - kdk_yillik_rapor2018
P. 82
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzca oluşturulan şikâyet mekanizmasının ve şikâyet inceleme süreçlerinin
özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
◊ İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri veya
menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kuruma başvuruda bulunabilmektedirler.
◊ Çocuk hakları, insan hakları, kadın hakları ve toplumun genelini ilgilendiren
konularda menfaat ihlali şartı da aranmamaktadır.
◊ Kuruma başvuruda bulunabilmek için zorlaştırıcı hiçbir ek şart bulunmamaktadır.
Bu çerçevede, tüm bireyler yanında; şirketler, sivil toplum kuruluşları, dernekler,
vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sahiptir. Ayrıca, tabiiyet ve
mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın diğer ülke vatandaşları da şikâyetlerini
iletebilmektedirler.
◊ Kuruma başvurmak için hiçbir ücret alınmamaktadır.
◊ Kuruma şikâyet başvurusunda bulunmak için çok kolay ve çeşitli yollar öngörülmüştür.
Posta, elektronik posta, faks, e-Devlet, elektronik başvuru (e-Başvuru) yolu ile valilik
ve kaymakamlıklar aracılığıyla veya elden ya da Kamu Denetçiliği Kurumu İstanbul
Bürosu aracılığıyla Kuruma başvuruda bulunulabilmektedir.
◊ Başvuru yapıldığında dava açma süresi de durmaktadır.
◊ İdari yargının çalışma usulünden farklı olarak şikâyet konusuyla alakalı tanık
dinlenebilmektedir.
◊ Şikâyet konusunun özel uzmanlık gerektirmesi halinde bilirkişi tayini yapılabilmektedir.
◊ Başvurular 6 ay gibi kısa bir sürede sonuçlandırılmaktadır.
◊ Şikâyet başvurusunun ve konunun niteliğine göre yerinde inceleme yapılabilmektedir.
Kurum şikâyet konusuyla ilgili olarak ilgili idareden tüm bilgi ve belgeleri talep etme ve
Devlet sırrı da dâhil tüm belgeleri görme hakkına sahiptir.
◊ 2017 yılında Kurum şikâyetçilerin şikâyetleri hakkında bilgi sahibi olmaları ve
durumunu takip edebilmeleri için Şikâyet Bilgilendirme Bürosu oluşturulmuştur. Bu
sayede başvurucular şikâyet öncesinde ve sonrasında bilgilendirilmektedir.
◊ Kurumumuzca verilen kararların etkin takibi amacıyla Araştırma, Takip ve
Değerlendirme Bürosu oluşturulmuştur. Bu şekilde verilen kararların etkin takibi
yapılmaktadır.
Kurumumuz, yargı süreciyle mukayese edildiğinde, inceleme ve araştırmasını başvuru
tarihinden itibaren en geç altı ay gibi çok daha kısa bir süre içerisinde sonuçlandırmakta,
Dostane Çözüm ve Gönderme Kararları ile de sadece birkaç ay içinde şikâyete konu
kılınan mağduriyetler çözüme kavuşturulabilmektedir.
Bazı şikâyetlerde ise; Kurumun girişimleriyle şikâyete konu ihtilafın çözümü bir
aydan da az sürede çözüme kavuşturulmaktadır. Dolayısıyla klasik yargılama süreç ve
2018 YILLIK RAPOR 81