Page 82 - kdk_yillik_rapor2018
P. 82

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumumuzca oluşturulan şikâyet mekanizmasının ve şikâyet inceleme süreçlerinin
               özellikleri şu şekilde sıralanabilir:

               ◊ İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri veya
               menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kuruma başvuruda bulunabilmektedirler.
               ◊  Çocuk  hakları,  insan  hakları,  kadın  hakları  ve  toplumun  genelini  ilgilendiren
               konularda menfaat ihlali şartı da aranmamaktadır.
               ◊ Kuruma başvuruda bulunabilmek için zorlaştırıcı hiçbir ek şart bulunmamaktadır.
               Bu çerçevede, tüm bireyler yanında; şirketler, sivil toplum kuruluşları, dernekler,
               vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sahiptir. Ayrıca, tabiiyet ve
               mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın diğer ülke vatandaşları da şikâyetlerini
               iletebilmektedirler.
               ◊ Kuruma başvurmak için hiçbir ücret alınmamaktadır.
               ◊ Kuruma şikâyet başvurusunda bulunmak için çok kolay ve çeşitli yollar öngörülmüştür.
               Posta, elektronik posta, faks, e-Devlet, elektronik başvuru (e-Başvuru) yolu ile valilik
               ve kaymakamlıklar aracılığıyla veya elden ya da Kamu Denetçiliği Kurumu İstanbul
               Bürosu aracılığıyla Kuruma başvuruda bulunulabilmektedir.

               ◊ Başvuru yapıldığında dava açma süresi de durmaktadır.
               ◊ İdari yargının çalışma usulünden farklı olarak şikâyet konusuyla alakalı tanık
               dinlenebilmektedir.
               ◊ Şikâyet konusunun özel uzmanlık gerektirmesi halinde bilirkişi tayini yapılabilmektedir.
               ◊ Başvurular 6 ay gibi kısa bir sürede sonuçlandırılmaktadır.

               ◊ Şikâyet başvurusunun ve konunun niteliğine göre yerinde inceleme yapılabilmektedir.
               Kurum şikâyet konusuyla ilgili olarak ilgili idareden tüm bilgi ve belgeleri talep etme ve
               Devlet sırrı da dâhil tüm belgeleri görme hakkına sahiptir.
               ◊ 2017 yılında Kurum şikâyetçilerin şikâyetleri hakkında bilgi sahibi olmaları ve
               durumunu takip edebilmeleri için Şikâyet Bilgilendirme Bürosu oluşturulmuştur. Bu
               sayede başvurucular şikâyet öncesinde ve sonrasında bilgilendirilmektedir.
               ◊ Kurumumuzca verilen kararların etkin takibi amacıyla Araştırma,  Takip ve
               Değerlendirme Bürosu oluşturulmuştur. Bu şekilde verilen kararların etkin takibi
               yapılmaktadır.

               Kurumumuz, yargı süreciyle mukayese edildiğinde, inceleme ve araştırmasını başvuru
               tarihinden itibaren en geç altı ay gibi çok daha kısa bir süre içerisinde sonuçlandırmakta,
               Dostane Çözüm ve Gönderme Kararları ile de sadece birkaç ay içinde şikâyete konu
               kılınan mağduriyetler çözüme kavuşturulabilmektedir.

               Bazı şikâyetlerde ise; Kurumun girişimleriyle şikâyete konu ihtilafın çözümü bir
               aydan da az sürede çözüme kavuşturulmaktadır. Dolayısıyla klasik yargılama süreç ve




                                                                        2018 YILLIK RAPOR  81
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87