Page 83 - kdk_yillik_rapor2018
P. 83

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 usulleriyle  karşılaştırıldığında  gerek  Tavsiye,  Dostane  Çözüm  ve  gerekse  Gönderme
                 Kararları ile Kurumumuzda adalete erişim noktasında sarf edilen zaman ve ödenen
                 bedel bağlamında daha ekonomik uyuşmazlık çözüm yöntemleri işletilmekte ve
                 kişilerin adalete çok daha hızlı bir şekilde ulaşmaları sağlanmaktadır.

                 Ayrıca şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı müteakiben verilen
                 Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde, kişilerin idare ile yaşadıkları
                 sorunlarda kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri ve sorunlarının çözümünde söz
                 sahibi olabilmeleri anlamında da fırsat yaratılmaktadır.
                 Kurumumuza yapılan şikâyetleri mümkün olduğunca çabuk çözüme ulaştırma
                 amacının gerçekleştirilmesinde, şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde
                 sonuçlandırılmasını sağlayan dostane çözüm yöntemi Kurumumuzca en sık başvurulan
                 yöntemlerdendir. Kurumun  başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı
                 rolünde saklıdır. Bu nedenle şikâyetlerin daha hızlı, etkin çözümü için Kurumca
                 vatandaş ve idare arasında köprü görevi yürütülerek dostane çözüm yöntemleri
                 aranmaktadır.

                 Bu kapsamda, inceleme aşamasında, bürokrasi ve kırtasiyecilik gibi nedenlerle şikâyet
                 konusu başvurunun çözümünü geciktirmemek için, öncelikle şikâyetin en kısa sürede
                 nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapılmaktadır. Söz konusu şikâyete
                 ilişkin talebin yerinde olduğu ve herhangi bir yazışma yapılmasına gerek duyulmaksızın
                 çözülebileceği kanaatine varılması halinde, idare ile telefon veya e-posta gibi iletişim
                 vasıtalarıyla veya bizatihi ilgili idare yetkilileri ile toplantı yapılması suretiyle şikâyet
                 başvurusunun uzlaşma yolu ile çözümüne yönelik görüşmeler yapılmaktadır.
                 Yapılan görüşmelerde şikâyet konusu ile ilgili bilgiler ve idarenin konuya ilişkin
                 görüşmeleri müzakere edilmekte, hatta kimi durumlarda yapılan görüşmede
                 sonuca varılamaması durumunda, birden fazla sayıda izleyen müzakere görüşmeleri
                 yapılmaktadır. Bu görüşmeler sonucunda şikâyet başvurusunun yerinde olduğuna
                 ilişkin bilgiler doğrultusunda idareden başvurunun çözümü için başvuru doğrultusunda
                 işlem tesis etmesi talep edilmektedir. Bu doğrultuda, Kurumumuzca ilgili idarelerle
                 gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda inceleme ve araştırma safhasına dahi geçilmeden
                 uzlaştırma yoluyla sonuçlandırılan başvurular hakkında Kurumumuz tarafından
                 “dostane çözüm kararı” verilmektedir.
                 Ayrıca, inceleme ve araştırma safhasına geçilip ilgili idareden bilgi ve belge talebinde
                 bulunulduğu kimi durumlarda, ilgili idareye yol gösterilmekte ve şikâyetin dostane yolla
                 çözümüne davet edilmektedir. Bu durumlarda da idareler zaman zaman başvuranın talebi
                 doğrultusunda işlem tesis etmekte ve tesis ettiği işleme ilişkin sürecin detaylarını içeren
                 yazıyı bilgi belge talebine ilişkin cevabi yazı olarak Kurumumuza göndermektedir.
                 Bu durumda da Kurumumuz, idarenin işlemini yeniden gözden geçirerek başvuranın
                 talebi doğrultusunda yeni bir işlemin tesis edilmesi için başvurunun çözümü sürecinde




              82 2018 YILLIK RAPOR
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88