Page 83 - kdk_yillik_rapor2018
P. 83
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
usulleriyle karşılaştırıldığında gerek Tavsiye, Dostane Çözüm ve gerekse Gönderme
Kararları ile Kurumumuzda adalete erişim noktasında sarf edilen zaman ve ödenen
bedel bağlamında daha ekonomik uyuşmazlık çözüm yöntemleri işletilmekte ve
kişilerin adalete çok daha hızlı bir şekilde ulaşmaları sağlanmaktadır.
Ayrıca şikâyet başvuruları hakkında yapılan inceleme ve araştırmayı müteakiben verilen
Tavsiye, Dostane Çözüm ve Gönderme Kararı sürecinde, kişilerin idare ile yaşadıkları
sorunlarda kendilerini daha rahat ifade edebilmeleri ve sorunlarının çözümünde söz
sahibi olabilmeleri anlamında da fırsat yaratılmaktadır.
Kurumumuza yapılan şikâyetleri mümkün olduğunca çabuk çözüme ulaştırma
amacının gerçekleştirilmesinde, şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde
sonuçlandırılmasını sağlayan dostane çözüm yöntemi Kurumumuzca en sık başvurulan
yöntemlerdendir. Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı
rolünde saklıdır. Bu nedenle şikâyetlerin daha hızlı, etkin çözümü için Kurumca
vatandaş ve idare arasında köprü görevi yürütülerek dostane çözüm yöntemleri
aranmaktadır.
Bu kapsamda, inceleme aşamasında, bürokrasi ve kırtasiyecilik gibi nedenlerle şikâyet
konusu başvurunun çözümünü geciktirmemek için, öncelikle şikâyetin en kısa sürede
nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme yapılmaktadır. Söz konusu şikâyete
ilişkin talebin yerinde olduğu ve herhangi bir yazışma yapılmasına gerek duyulmaksızın
çözülebileceği kanaatine varılması halinde, idare ile telefon veya e-posta gibi iletişim
vasıtalarıyla veya bizatihi ilgili idare yetkilileri ile toplantı yapılması suretiyle şikâyet
başvurusunun uzlaşma yolu ile çözümüne yönelik görüşmeler yapılmaktadır.
Yapılan görüşmelerde şikâyet konusu ile ilgili bilgiler ve idarenin konuya ilişkin
görüşmeleri müzakere edilmekte, hatta kimi durumlarda yapılan görüşmede
sonuca varılamaması durumunda, birden fazla sayıda izleyen müzakere görüşmeleri
yapılmaktadır. Bu görüşmeler sonucunda şikâyet başvurusunun yerinde olduğuna
ilişkin bilgiler doğrultusunda idareden başvurunun çözümü için başvuru doğrultusunda
işlem tesis etmesi talep edilmektedir. Bu doğrultuda, Kurumumuzca ilgili idarelerle
gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda inceleme ve araştırma safhasına dahi geçilmeden
uzlaştırma yoluyla sonuçlandırılan başvurular hakkında Kurumumuz tarafından
“dostane çözüm kararı” verilmektedir.
Ayrıca, inceleme ve araştırma safhasına geçilip ilgili idareden bilgi ve belge talebinde
bulunulduğu kimi durumlarda, ilgili idareye yol gösterilmekte ve şikâyetin dostane yolla
çözümüne davet edilmektedir. Bu durumlarda da idareler zaman zaman başvuranın talebi
doğrultusunda işlem tesis etmekte ve tesis ettiği işleme ilişkin sürecin detaylarını içeren
yazıyı bilgi belge talebine ilişkin cevabi yazı olarak Kurumumuza göndermektedir.
Bu durumda da Kurumumuz, idarenin işlemini yeniden gözden geçirerek başvuranın
talebi doğrultusunda yeni bir işlemin tesis edilmesi için başvurunun çözümü sürecinde
82 2018 YILLIK RAPOR