Page 81 - kdk_yillik_rapor2018
P. 81

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 5.   KURUMUN 2018 YILINDA ÜLKEMİZE KATMA DEĞERİ

                 5.1   ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM
                      YÖNTEMLERİ
                 Kamu yönetiminin dünyada ve ülkemizdeki değişime ve gelişmelere paralel olarak
                 yeniden yapılandırılması ihtiyacı, her geçen gün artarak devam etmektedir. Bu
                 nedenle, kamu hizmetleriyle ilgili Devlet görevlerinin yeniden değerlendirilmesi ve
                 halkın idareden kaynaklanan şikâyetlerini en aza indirecek bir yönetim anlayışının
                 yerleştirilmesi zorunluluk arz etmektedir.
                 Yönetim-birey ilişkilerinde karşılaşılan uyuşmazlıkların etkin ve hızlı bir şekilde çözümü
                 amacıyla;  yargının  katı  işleyiş kurallarına  bağlı oluşu  ve zaman alıcı  işlemesi gerçeği
                 karşısında, yönetimi yargı dışında denetleyen ama yönetime de bağlı olmayan bir
                 denetim sistemi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
                 İdarenin denetiminde klasik yöntemler olarak kabul edilen, idarenin idari makamlarca
                 denetimi (idari denetim), yasama organınca yapılan denetim (siyasal denetimi), yargı
                 organları tarafından yapılan denetim (yargı denetimi) ve kamuoyu denetimi gibi
                 denetim mekanizmaları, etkili ve sağlıklı denetim yapılmasında yetersiz kalmaktadır.
                 Günümüzde idarenin denetiminde, geleneksel denetim mekanizmalarının eksikliklerini
                 gidermek ve bireylerin haklarının daha işlevsel bir şekilde korunabilmesi için maliyetsiz,
                 basit, direkt, pratik, hızlı işleyiş sağlayacak kurumlar oluşturulmaya başlanmıştır. Bu
                 kapsamda, idare ile vatandaş arasında bir arabuluculuk görevi bulunan Ombudsman,
                 diğer denetim usullerinin eksikliklerini tamamlayıcı bir rol de üstlenmektedir.
                 Günümüzde adalete ulaşmaya çalışan tarafların,  uyuşmazlıklarının çözümünde, aşırı
                 yoğun çalışan hâkimler, savcılar, avukatlar ve mahkeme teşkilatıyla karşılaşması,
                 uyuşmazlığının çözümü için mahkemelere bedel ödemesi ve ödenen bedellerin giderek
                 artması; ayrıca yargılama sürecinin çok uzun yıllara sirayet etmesi ve bu bağlamda
                 adalete ulaşmada yaşanan gecikme; adalete güven noktasında bazı olumsuzlukları da
                 beraberinde getirebilmektedir.
                 Adli makamlara başvuru, hukuki bilgiye ulaşma ya da dava açma süreçlerinde
                 zaman darlığı ve ekonomik kaygılar ya da genel olarak yoksulluk, eğitim ve gündelik
                 hayata katılımda deneyimlenen eşitsizlik, kişilerin adalete kolay erişimini olumsuz
                 etkileyebilmektedir. Benzer şekilde bazı dezavantajlı grupların da adalete erişim
                 konusunda ek zorluklar yaşaması mümkündür. Bir başka deyişle yaşlı, engelli, kadın ya
                 da çocukların adalete erişim süreçlerinde daha çok engelle karşılaşmaları da söz konusu
                 olabilmektedir.
                 Kurulduğu günden bu yana etkin bir şikâyet mekanizması oluşturulması çalışmalarını
                 yapan Kurumumuz 2018 yılında da bu yönde birçok yeniliğe imza atmak suretiyle “hak
                 arama hürriyeti” ve onunla bağlantılı hakların öznesi kabul edilecek kişilerin, bir hak
                 öznesi olarak, bu konumlarının “güçlendirilmesi” bağlamında adalete kolay erişimin
                 tesisinde önemli görevler yerine getirmektedir.



              80 2018 YILLIK RAPOR
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86