Page 123 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 123
Bu görüşmelerde şikâyet niteliği taşıyan başvurular kayıt altına alınmış; bu niteliği taşımayan
hususlar hakkında ise bireylere hukuki yönlendirmelerde bulunarak sorunlarının çözümüne
yardımcı olunmaya çalışılmıştır. Böylece bu bilgilendirme taleplerinin de karşılanması ile birlikte
açılması muhtemel davaların önüne geçilmiştir.
Bu çerçevede, Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda 2599 adet
kararımız ile mahkemelerin iş yükünün azaltılmasına doğrudan katkımız bulunduğu gibi kamu
hizmetlerinin kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap verebilir ve insan odaklı idarenin oluşumuna da
yardımcı olunmuştur. Tüm bunların sonucunda; Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği şikâyetler
ile vatandaşın, kamu kurum ve kuruluşlarını denetlemesinin vasıtası olmuş, beş yılda bir
yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere devlet yönetimine vatandaşın
katılımı sağlanmış, böylelikle Kurumumuz doğrudan demokrasinin bir aracı olarak
ülkemizde demokrasinin güçlenmesine katkıda bulunmuştur.
Kurumumuzu diğer denetim mekanizmalarından ayıran en önemli hususlardan birisi de başvuruları
incelerken aynı zamanda uygulamadaki sorun alanlarını ve mevzuattaki hukuka aykırılıkları tespit
etmesi, böylece ileride yaşanması muhtemel hukuka aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz
uygulamaların engellenmesi adına mevzuat değişikliği önerilerinde bulunabilmesidir. Bu noktada,
Kurumun amacı bireysel hukuka veya hakkaniyete aykırılıkların giderilmesi olduğu kadar benzer
durumda olan bireylere yönelik ihlallerin önlenmesini sağlamaktır. Bu itibarla, Kurumumuzca
yapılan inceleme neticesinde verilen kararlar yalnızca başvuruda bulunan tarafı değil; aynı
zamanda benzer durumda olan belki on binlerce belki de yüzbinlerce kişiyi
etkileyebilmektedir.
Bu kapsamda Kurum bazen bir meslek gurubunun, bazen bir şehrin tamamını ilgilendirecek bir
mevzuda, bazen de aynı durum nedeniyle mağduriyet yaşayan yüzbinlerce kişiyi etkileyen kararlar
vermektedir. Bunlara örnek verilecek olursa;
a) Ceza infaz kurumlarının kamera ile izlenmesi, bu kayıtların depolanması uygulamasının, özellikle
“özel hayatın gizliliği ilkesi” ve “kişisel verilerin korunması ilkesi” olmak üzere, hak ihlaline yol
açmayacak surette teşekkülü, uygulamanın sorumlusu kişilere bu hassasiyetin aktarılması yanı sıra
uygulamanın muhatabı kişilerin akıllarındaki soru işaretlerinin giderilmesi, ayrıca kamera ve
depolama sisteminin taşıması gereken şartları (izlenecek alanların tayini, yasak alanlar, açı,
çözünürlük, ses kaydı, depolama süresi, kayıtlara erişim yetkisi vb. yasal ve teknik özellikler)
teşkilata tamim eden idari düzenleyici işlemin tesisi hususunda Adalet Bakanlığına Tavsiyede
Bulunulmasına karar verilmiştir.
b) Kamu konutları ile ilgili mevzuatta engelli kamu görevlilerine yönelik özel tedbirlerin alınması
talebiyle yapılan başvuruya ilişkin; Anayasamızda yer alan pozitif ayrımcılık ilkesi gereğince,
Kamu Konutları Yönetmeliğinin kamu konutlarının tahsisine ilişkin bölümleri ile ekli cetvellerinde
“engelli personelin engel türü ve oranına” yer verilerek yapılacak işlemlerde engellilik halinin
dikkate alınmasının sağlanması ve 385 Sıra Numaralı Milli Emlak Genel Tebliğinde idarelerin
mülkiyetlerinde veya tasarruflarında bulunan kamu konutlarının satışında engelli kamu
görevlilerinin konut ihtiyaçlarının dikkate alınması hususunda, konunun teknik boyutunda Aile,
Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının da görüşü alınmak suretiyle, en kısa sürede yeniden
düzenleme yapılması amacıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar
verilmiştir.
c) Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına Ait Kurum ve Kuruluşlar ile Devlet Üniversitelerinin
İlgili Birimlerinin Birlikte Kullanımı ile İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikteki bazı
119