Page 123 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 123

Bu  görüşmelerde  şikâyet  niteliği  taşıyan  başvurular  kayıt  altına  alınmış;  bu  niteliği  taşımayan
              hususlar  hakkında  ise  bireylere  hukuki  yönlendirmelerde  bulunarak  sorunlarının  çözümüne
              yardımcı olunmaya çalışılmıştır. Böylece bu bilgilendirme taleplerinin de karşılanması ile birlikte
              açılması muhtemel davaların önüne geçilmiştir.


              Bu çerçevede, Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda verilen toplamda 2599 adet
              kararımız ile mahkemelerin iş yükünün azaltılmasına doğrudan katkımız bulunduğu gibi kamu
              hizmetlerinin kalitesinin artmasına, şeffaf, hesap verebilir ve insan odaklı idarenin oluşumuna da
              yardımcı olunmuştur. Tüm bunların sonucunda; Kamu Denetçiliği Kurumu incelediği şikâyetler
              ile  vatandaşın, kamu  kurum  ve  kuruluşlarını  denetlemesinin  vasıtası  olmuş,  beş  yılda  bir
              yapılan seçimler dışında mahalli idareler başta olmak üzere devlet yönetimine vatandaşın
              katılımı  sağlanmış,  böylelikle  Kurumumuz  doğrudan  demokrasinin  bir  aracı  olarak
              ülkemizde demokrasinin güçlenmesine katkıda bulunmuştur.
              Kurumumuzu diğer denetim mekanizmalarından ayıran en önemli hususlardan birisi de başvuruları
              incelerken aynı zamanda uygulamadaki sorun alanlarını ve mevzuattaki hukuka aykırılıkları tespit
              etmesi, böylece ileride yaşanması muhtemel hukuka aykırılıklar, hak ihlalleri veya hakkaniyetsiz
              uygulamaların engellenmesi adına mevzuat değişikliği önerilerinde bulunabilmesidir. Bu noktada,
              Kurumun amacı bireysel hukuka veya hakkaniyete aykırılıkların giderilmesi olduğu kadar benzer
              durumda  olan  bireylere  yönelik  ihlallerin  önlenmesini  sağlamaktır.  Bu  itibarla,  Kurumumuzca
              yapılan  inceleme  neticesinde  verilen  kararlar  yalnızca  başvuruda  bulunan  tarafı  değil;  aynı
              zamanda  benzer  durumda  olan  belki  on  binlerce  belki  de  yüzbinlerce  kişiyi
              etkileyebilmektedir.
              Bu kapsamda Kurum bazen bir meslek gurubunun, bazen bir şehrin tamamını ilgilendirecek bir
              mevzuda,  bazen de aynı durum nedeniyle mağduriyet yaşayan yüzbinlerce kişiyi etkileyen kararlar
              vermektedir. Bunlara örnek verilecek olursa;

              a) Ceza infaz kurumlarının kamera ile izlenmesi, bu kayıtların depolanması uygulamasının, özellikle
              “özel hayatın gizliliği ilkesi” ve “kişisel verilerin korunması ilkesi” olmak üzere, hak ihlaline yol
              açmayacak surette teşekkülü, uygulamanın sorumlusu kişilere bu hassasiyetin aktarılması yanı sıra
              uygulamanın  muhatabı  kişilerin  akıllarındaki  soru  işaretlerinin  giderilmesi,  ayrıca  kamera  ve
              depolama  sisteminin  taşıması  gereken  şartları  (izlenecek  alanların  tayini,  yasak  alanlar,  açı,
              çözünürlük,  ses  kaydı,  depolama  süresi,  kayıtlara  erişim  yetkisi  vb.  yasal  ve  teknik  özellikler)
              teşkilata  tamim  eden  idari  düzenleyici  işlemin  tesisi  hususunda  Adalet  Bakanlığına  Tavsiyede
              Bulunulmasına karar verilmiştir.

              b) Kamu konutları ile ilgili mevzuatta engelli kamu görevlilerine yönelik özel tedbirlerin alınması
              talebiyle  yapılan  başvuruya  ilişkin;  Anayasamızda  yer  alan  pozitif  ayrımcılık  ilkesi  gereğince,
              Kamu Konutları Yönetmeliğinin kamu konutlarının tahsisine ilişkin bölümleri ile ekli cetvellerinde
              “engelli  personelin  engel  türü  ve  oranına”  yer  verilerek  yapılacak  işlemlerde  engellilik  halinin
              dikkate  alınmasının  sağlanması  ve  385  Sıra  Numaralı  Milli  Emlak  Genel  Tebliğinde  idarelerin
              mülkiyetlerinde  veya  tasarruflarında  bulunan  kamu  konutlarının  satışında  engelli  kamu
              görevlilerinin konut ihtiyaçlarının dikkate alınması hususunda, konunun teknik boyutunda Aile,
              Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının da görüşü alınmak suretiyle, en kısa sürede yeniden
              düzenleme  yapılması amacıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar
              verilmiştir.
              c) Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarına Ait Kurum ve Kuruluşlar ile Devlet Üniversitelerinin
              İlgili Birimlerinin Birlikte Kullanımı ile İşbirliği Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikteki bazı


                                                                                                         119
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128